Box Communications | Onödiga pressmeddelanden, nej tack!
Vår nya bloggserie med kommunikationsråd inleds med lite råd kring pressmeddelanden.
Pressmeddelande, medielandskap, medielista, kommunikationsråd
21868
post-template-default,single,single-post,postid-21868,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

#1 Onödiga pressmeddelanden, nej tack!

#1 Onödiga pressmeddelanden, nej tack!

I samband med utmaningen blogg100 för två år sedan lanserade vi bloggserien ”Think outside the Box” där vi i 33 inlägg delade med oss av olika kommunikationsråd. När vi nyligen gav vår hemsida en ansiktslyftning bestämde vi oss samtidigt för att namnge vår blogg, det självklara valet var naturligtvis – Think OUTSIDE the BOX. Och för att sparka igång den nya bloggen vad bättre än att återigen dela med oss av lite kommunikationsråd. Några är nya samt en hel del är uppdaterade från senast.

Det första rådet är som framgår av titeln ovan:

Onödiga pressmeddelanden, nej tack!

Även om medielandskapet har förändrats radikalt de senaste åren, och ett pressmeddelande snarare skulle kallas mediemeddelande, så är pressmeddelande fortfarande precis vad det heter: ett meddelande till pressen (media).

Det ska med andra ord bara användas när du har något intressant att säga till media. Om du har information som du vill få ut till dina kunder eller andra personer i ditt nätverk så får du kalla det något annat, till exempel nyhetsbrev, produktnyheter eller kundinformation.

Se till att den som prenumererar på information från dig via till exempel webben kan välja vilken typ av nyheter de vill ha: pressmeddelanden, finansiell information, nyhetsbrev, produktnyheter. Alla målgrupper blir mer nöjda om de får den information som är relevant för dem.

Om ni fortfarande känner att ni vill ha fler distributionskanaler för att sprida information i finns det en rad sociala medie-kanaler man kan närvara i. Innan man ger sig in i dessa bör man dock analysera vad man vill ha ut av det, vilka resurser man kan tänka sig investera för att slutligen bestämma sig för en eller flera kanaler.

Allt är inte för alla

Kom ihåg att hur mycket man än vill det är inte all information av allmänintresse. Samtidigt behöver alla medier, oavsett storlek, fylla sina utrymmen med nyheter. Om man gör hemläxan rätt och skickar sitt pressmeddelande till rätt motpart, uppfattas det inte som onödigt och sannolikheten att nå ut ökar markant. Där är medielistorna till stor hjälp, men mer om det senare.

 

/Mikael Zillén
Seniorkonsult & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect onTwitter%20button | LinkedIn button

Relaterade texter

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.