Box Communications | 100 tech-investerare i Norden
En integrerad PR och kommunikationsbyrå baserad i Stockholm som hjälper kunder, allt från stora börsnoterade företag till startups och organisationer, med alla typer av kommunikationsbehov.
strategisk kommunikation, digital kommunikation, sociala medier, corporate communications, investor relations, medierelationer, think outside the box, PR-byrå, PR-konsulter, IR, PR, budskap, budskapsplattformar, integrerad kommunkation, Kina Desk, Kina PR, Kinesiska marknaden, China, China Desk, Chinese market
2713
post-template-default,single,single-post,postid-2713,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

100 tech-investerare i Norden

100 tech-investerare i Norden

På Veckans Affärers finansieringsdag i förrgår nämnde Fredrik Arnander från Standard Ventures att de satt ihop en lista över 100 tech-investerare som är aktiva på den nordiska marknaden. I går publicerade de hela listan, som finns att läsa HÄR. Den innehåller VC-bolag, investmentbolag, inkubatorer, affärsänglar, statliga investeringsfonder samt storföretag.

 Investerare

För den som följer denna industri är många av namnen kända, det gäller såväl de inhemska som globala. Som nämndes på seminariet har Sverige (läs Stockholm) just nu ett bra ekosystem, men som naturligtvis kan bli bättre. Intressant är att listan innehåller en del storbolag, men inga svenska. De svenska storbolagen har historiskt varit bra på att driva innovationsarbetet internt, men nu när utvecklingen inom tech-området går snabbare än någonsin och ofta sker i mindre startups är man inte på plats. Många amerikanska bolag, som exempelvis Google och Facebook, ser till att dammsuga marknaden på de bästa talangerna och idéerna för att säkerställa fortsatt innovationskraft. Staffan Helgesson från Creandum nämnde att man ganska ofta får besök från amerikanska och asiatiska bolag som vill höra vad som händer på den svenska startup-marknaden, men från svenska storbolag hörs just ingenting.

Att King noterades i New York och att Spotify sannolikt kommer att gå samma väg är säkert bara en början. Det är klart att som Staffan sa är en notering i New York för många bolag beviset på att man nått ända fram, lite som att spela en Champions League-final. Om man dessutom inte haft fullfjädrat stöd från sin hemmamarknad under uppbyggnadsfasen är valet kanske inte så svårt. Men för ett livskraftigt näringsliv är det viktigt att på såväl kort- som lång sikt kunna attrahera bolag och talanger att stanna kvar på hemmamarknaden; det är i de mindre bolagen jobb skapas och innovationskraft krävs för att storbolagen ska behålla sin starka position på den globala marknaden.

Läs gärna också: Kommunikation avgörande när VC-kapital och startups ska förenas

/Mikael Zillén
Seniorkonsult & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect onTwitter%20button | LinkedIn button

Relaterade texter

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.