2 763 000 personer lyssnar på podcasts, hur många är kunder till er?

Podcast, poddar, Storytelling, medier, medium, sociala medier

2 763 000 personer lyssnar på podcasts, hur många är kunder till er?

Enligt undersökningen Orvesto Konsument från Kantar Sifo lyssnar 2 763 000 personer, eller 35,9 procent av alla svenskar i åldrarna 16–80 år, på podcasts åtminstone en gång i månaden. Orvesto tror dessutom att populariteten för podcasts kommer att fortsatta öka, bland annat drivet av lanseringen av nya podcast.

Podcasts är en relativt ny företeelse, där ökad acceptans och konsumtion kommer att bredda utbudet av podcasts mot såväl mer nischade ämnen som helt nya format. Utöver att lyssna på traditionella radioformat i ny förpackning, som exempelvis P3 dokumentär, Sommar & Vinter i P1, är de största poddarna oftast två eller fler medieprofiler som för ett samtal. Ett friare samtal än vad som normalt kanske kan ske i traditionell radio.

 

 

Många bollar i luften samtidigt

I podcasten Exchanges från Goldman Sachs diskuterade man nyligen podcasten och dess framtid, på temat ”How Podcasts Are Creating The Second Golden Age of Audio”. För att diskutera ämnet hade man bjudit Alex Blumberg från Gimlet Media och Jacob Weisberg från Slate.  Alex Blumberg, som någon kanske känner igen från podden Startup som beskriver hur Alex grundade Gimlet Media, lyfter fram tre faktorer som han anser ligger bakom att podcasts har blivit ett populärt medium:

 

Intimitet – som lyssnare kommer du nära de som pratar, du får en relation och de känns nästan som de är dina vänner.

Information – man kan ta del av ny information på många sätt, men till skillnad från andra medier kan du lyssna på podcasts och göra något annat samtidigt. Bra för den som gillar att ha många bollar i luften.

Storytelling – att höra en bra berättelse skapar engagemang, vilket P3-dokumentär eller podcasten Serial är tydliga bevis på. Och spännande berättelser finns överallt.

 

Till skillnad från många andra medier, framför allt de sociala, är podcasts dessutom ett mycket positivt medium. Detta beror främst på att få eller inga orkar lyssna på en podcast som de inte tycker är intressant eller givande, vilket innebär att man tappar de eventuella trollen på vägen och får ett större engagemang av de som lyssnar hela vägen.

 

 

Gör din egen podcast

I takt med att fler blir vana podd-lyssnare, kommer utbudet att förändras. Utöver de breda och populära poddarna kommer det att skapas utrymme för extremt smala program. Och precis som Kevin Kelly skrev i sin klassiska artikel ”1,000 true fans” är det viktigare att nå sina riktiga fans än att nå många halvengagerade människor.

Det är klart att det finns vissa tekniska hinder som måste passeras för att spela in en egen podcast men det viktigaste är att hitta era berättelser, er tonalitet och ett format som når ut och passar just för era målgrupper och sanna fans.  Och målgruppen och era potentiella fans finns säkert redan bland de 2,7 miljoner personer som lyssnar på poddar idag, så vad är det ni väntar på?

 

Om ni behöver lite inspiration eller vill veta mer är det bara att höra av er!

 

 

/Mikael Zillén, Grundare & Senior Rådgivare 
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

 

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.