3 budskap, 9 sekunder & 27 ord, den perfekta pitchen! – 2.0

Budskap, pitch, hisspitch

3 budskap, 9 sekunder & 27 ord, den perfekta pitchen! – 2.0

Det här är en uppdaterad version, en 2.0 om man så vill. I tillägg till det ursprungliga inlägget innehåller även detta några tips på vägen.

Budskap kommer paketerade på många olika sätt. En budskapsplattform kan, utöver företagets eller organisationens huvudbudskap, innehålla en rad specifika budskap riktade mot olika intressenter såsom: kunder, medarbetare, potentiella medarbetare, finansiärer, myndigheter med flera. Därutöver finns en rad stödbudskap för att stärka och öka kraften i huvudbudskapen.

 

Ofta brukar budskapsplattformen även innehålla den så kallade hiss-pitchen. Du vet den där frasen som man ibland önskar man kunde trolla fram på nolltid för att på ett riktigt snabbt och enkelt sätt kunna förmedla vad det är man gör.

 

Ett sätt att säkerställa att ens budskap verkligen når ut är genom att arbeta med den klassiska formeln 27/9/3. Eftersom det i mitt tycke är budskapen som är det viktigaste i formeln så har jag valt att vända på den för att skapa ett mer logiskt flöde. 3 budskap som kan levereras på 9 sekunder och som innehåller 27 ord. (För att minnas kan man tänka 3 budskap, 3*3= 9 sekunder, 3*9=27 ord)

 

Fördelen med att jobba enligt den här modellen är att den passar för alla sammanhang; radio, tv, print och sociala medier. Eller i hissen (när vi nu kan åka tillsammans i den igen) för den delen.

 

Det svåra brukar inte vara att hitta budskapen och en berättelse, utan ligger ofta i att välja ut de tre viktigaste och skapa en kort och snärtig paketering. Eftersom ingen utomstående känner till er verksamhet lika väl som ni måste ni hela tiden komma ihåg vem som är er målgrupp. Tänk på att all kommunikation sker på mottagarens villkor.

 

 

Logiken bakom 3/9/27

 

27-9-3 regeln skapades för ett antal år sedan av ett gäng amerikanska jurister för att skapa bättre och tydligare argumentation i rättssalen. I det digitala brus vi i dag lever i är vikten av tydliga och lättillgängliga budskap större än någonsin.

 

Människor, oavsett om de sitter framför en skärm, står i en hiss eller sitter i en jury är inte rustade för att ta emot fler än tre budskap åt gången. Om de blir för många är det svårt att veta vad som är viktigt och är de för få skapar det ingen tyngd. Tänk ”vård, skola och omsorg”, klassisk politisk retorik.

 

9 sekunder är ungefär den tid man har på sig att få ut sitt budskap i radio eller tv, det får inte vara för långt så det klipps ner eller för kort så det inte kommer med. 9 sekunder är också en bra längd för att skapa intresse för en ”hiss-pitch”. 27 ord motsvarar en ”sound bite” för tryckt media och är dessutom en perfekt längd för inlägg i sociala medier.

 

 

Några tips på vägen

 

  • Ett bra tillfälle för att ta fram era viktigaste budskap och sätta grunden för er pitch är när ni kör en budskapsworkshop.

 

  • Försök hålla det första budskapet till max 9 ord.

 

  • Man tenderar att minnas det första budskapet man hör allra bäst, följt av det sista. Svårast är det att minnas budskapet i mitten. Rangordna därför budskapen enligt ovan.

 

  • Använd ett språk som alla kan förstå. Fikonspråk, floskler och corporate BS tenderar att få åhöraren att tappa intresset.

 

 

Når ni ut som ni vill idag?

 

Om det är så att ni inte får den uppmärksamhet ni tycker att ni förtjänar kanske det sitter i budskapen eller i hur de levereras.  Rekommendationen blir att konsultera någon som kan se på er kommunikation med nya och externa ögon; en byrå eller någon annan ni litar på i kommunikationsfrågor. Sen är det viktigt att testa av och slutligen förankra internt, för om inte alla är med på tåget förlorar man styrkan i att ha en gemensam berättelse.

 

 

Glasklart, eller hur? Om inte hör gärna av dig!

 

 

/Mikael Zillén, Grundare & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

Prenumerera

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */