Box Communications | 7 vd:ar på Twitter, del 2. Här är topp 3
En integrerad PR och kommunikationsbyrå baserad i Stockholm som hjälper kunder, allt från stora börsnoterade företag till startups och organisationer, med alla typer av kommunikationsbehov.
strategisk kommunikation, digital kommunikation, sociala medier, corporate communications, investor relations, medierelationer, think outside the box, PR-byrå, PR-konsulter, IR, PR, budskap, budskapsplattformar, integrerad kommunkation
2609
post-template-default,single,single-post,postid-2609,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

7 vd:ar på Twitter, del 2. Här är topp 3

7 vd:ar på Twitter, del 2. Här är topp 3

Idag fortsätter vi presentationen av de 7 twittrande börs-vd:arna, med platserna tre till ett. Egentligen vill vi inte rangordna denna skara av förebilder eftersom vi ser positivt på att ledande befattningshavare använder sig av Twitter. Men då vi anser att bolag av alla storlekar har mycket att vinna på att synas i dessa ”nya” kanaler, även om både bevekelsegrund och utfall kan variera såväl från bolag till bolag som till vilken storlek bolaget har, tänkte vi ändå att en rangordning i börsvärde kan vara relevant. Nedan följer en presentation av topp 3.

 

Plats 3

Håkan Nyberg, Nordnet, @CEONordnetHåkan_Nyberg

Nasdaq OMX Stockholm Mid Cap, börsvärde cirka 4,6 miljarder

Nordnet är en Internetbank med tydligt fokus på finansmarknad och sparande, men är även ett framgångsrikt it-företag med spjutspetskompetens inom de senaste onlineteknologierna. Man utmanar gammelbankerna genom att ligga i framkant och utnyttjar ny teknologi för att kunna pressa priserna i en i övrigt konservativ bransch. Med tanke på bolagets positionering som onlineaktör är det inte konstigt att Nordnets vd, Håkan Nyberg, är den enda bank-vd:n på Twitter. Håkan twittrar under namnet @CEONordnet.

 

 

Plats 2

Hans-Holger Albrech, Millicom, @H_HAlbrecht Hans-Holger_Albrect

Nasdaq OMX Large Cap, börsvärde cirka 63 miljarder

Millicom erbjuder digitala tjänster på ett antal tillväxtmarknader. Under varumärket Tigo levererar man bland annat mobiltelefoni och kabel-tv till mer än 50 miljoner kunder i Latin Amerika och Afrika. Hans-Holger tog över vd-posten för cirka ett och ett halvt år sedan efter att ha verkat inom Kinneviksfären under många år. På Twitter har han funnits i knappt ett år men med tanke på att hälften av hans tweets är från den senaste månaden blir det nog mer att ta del av framöver. Han twittrar under namnet @H_HAlbrecht.

 

 

Plats 1

Ola Rollén, Hexagon, @OlaRollenOla_Rollén

Nasdaq OMX Large Cap, börsvärde cirka 73 miljarder

Hexagon är en ledande global leverantör av integrerad design, mät och visualiseringsteknologi. Hexagon har nära 14 000 medarbetare i mer än 40 länder. Med en verksamhet som innefattar så många anställda spridda över hela planeten ger Olas närvaro på Twitter en möjlighet att nå ut till dessa på ett snabbt och enkelt sätt. Hans senaste tweet, ” At last we’ve concluded the sale of other ops. It took 14 years but finally Hexagon is completely transformed!”, betyder naturligtvis olika saker för olika målgrupper. För analytiker och investerare en sak och för de anställda någonting helt annat. Olas tweets kan man följa via @OlaRollen.

 

 

Sammanfattning

Det finns en mängd olika anledningar varför en vd bör twittra. Det finns relevanta bevekelsegrunder ur såväl ett intern- som externkommunikativt perspektiv. Som vi ser ovan kan det vara ett sätt att nå anställda, särskilt viktigt om man har fler verksamhetsställen. Man når naturligtvis även potentiella framtida medarbetare som man kanske inte skulle nå annars. vad gäller investerare når man allt fler och det gäller både institutionella som privatsparare såväl i Sverige som utomlands. Nya och gamla kunder finns naturligtvis också i dessa kanaler likt en rad andra intressenter.

Om du eller någon närstående vd funderar på att börja twittra så rekommenderar jag att titta lite på de redan aktiva. Läs igenom vad de skriver om och du kommer ganska snart inse att det som framförallt krävs är ett genuint intresse för att kommunicera och inte eoner med tid.

Läs gärna också:

Har börsbolagens twittrande nått en ”tipping point”?

Bör fler börsnoterade bolag våga sig ut på Twitter?

/Mikael Zillén
Seniorkonsult & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect onTwitter%20button | LinkedIn button

 

 

Relaterade texter

No Comments

Post a Comment

*