Box Communications | Allt fler börsbolag använder Twitter
En integrerad PR och kommunikationsbyrå baserad i Stockholm som hjälper kunder, allt från stora börsnoterade företag till startups och organisationer, med alla typer av kommunikationsbehov.
strategisk kommunikation, digital kommunikation, sociala medier, corporate communications, investor relations, medierelationer, think outside the box, PR-byrå, PR-konsulter, IR, PR, budskap, budskapsplattformar, integrerad kommunkation, Kina Desk, Kina PR, Kinesiska marknaden, China, China Desk, Chinese market
2563
post-template-default,single,single-post,postid-2563,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Allt fler börsbolag använder Twitter

Allt fler börsbolag använder Twitter

Vart tredje finansmarknadsproffs vill att börsbolagen använder sociala medier mer

Under det senaste året har antalet börsbolag med twitterkonto ökat 14 procent. Av de 358 bolagen på NASDAQ OMX Stockholm har nu nära 40 procent ett twitterkonto. 138 bolag har Twitter men bara sex börs-vd:ar twittrar.

Bland de så kallade Large Cap-bolagen twittrar nästan 70 procent av bolagen. För ett år sedan var det 60 procent. Användandet av Twitter sjunker med bolagens storlek. Bland Mid Cap-bolagen är det drygt 40 procent som har twitterkonto och drygt 30 procent bland börsens Small Cap-bolag. Antalet bolag med twitterkonto har inte ökat bland Mid Cap-bolagen, men stigit från 28 procent bland Small Cap. Bland bolagen på First North är det bara drygt 20 procent som twittrar.

twitter-bird-blue-on-white

Twitterundersökningen är gjord av Box Communications som också har låtit knappt 200 finansproffs – förvaltare, analytiker, mäklare med flera – svara på frågor om sociala medier. 28 procent av finansproffsen anser att börsbolagen i större utsträckning borde använda sociala medier. Däremot är det bara 12 procent av de själva som använder sociala medier för att sprida information.

”Att en tredjedel av finansmarknadsproffsen anser att bolagen bör bli mer aktiva i sociala medier är en förvånansvärt hög siffra”, säger Mikael Zillén, seniorkonsult och partner på Box Communications. ”Finansmarknaden är ofta försiktig med att ta till sig nya vägar att kommunicera på, men det här visar att sociala medier är etablerade idag. Om bolagen också beaktar att de når kunder, anställda, utländska investerare, småsparare och en rad andra intressenter genom sociala medier så borde de använda dessa medier ännu mer.”

”Att det råder ett fallande engagemang i linje med bolagsstorlek är kanske naturligt, men många mindre bolag skulle vinna på att ta till sig sociala medier som en del av sin kommunikationsstrategi”, avslutar Mikael Zillén.

Du hittar alla de twittrande börsbolagen i listan ”Swedish listed companies”. Listan innehåller totalt 146 twitterkonton tillhörande 138 bolag, varav 6 vd:ar.

(Här finns listan: https://twitter.com/Box_Comm/lists/swedish-listed-companies)

/Mikael Zillén
Seniorkonsult & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect onTwitter%20button | LinkedIn button

glossy-social-media-icons-vector-set_659063

 

Relaterade texter

2 Comments
  • […] går skrev jag ju om Box Communications undersökning som visar att, förutom att fler börsbolag twittrar och att finansmarknaden efterfrågar Twitter, […]

  • Få twittrar med slips - Pallin

    2014-03-19 at 23:37

    […] idag släpps en rapport om Twitter. Den här gången är det Box Communications som berättar att; trots att var tredje finansproffs (förvaltare, analytiker, mäklare med flera) vill följa […]