Box Communications | Än så länge flödar kapitalet
Än så länge flödar kapitalet, så kommer det inte alltid vara. Startups bör fundera på att fylla kassakistorna medan tid finns.
startups, kapital, värdering, affärsmodeller, Breakit, Breakits podcast, kritiska frågan, Soundtrack your brands
22813
post-template-default,single,single-post,postid-22813,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Än så länge flödar kapitalet

Än så länge flödar kapitalet

Men det är nog hög tid att fylla på kassakistan medan tid finns.

Du kanske också funderar på hur länge det kommer finnas tillgång till kapital, jag har kort försökt samla mina tankar om detta i texten nedan.

Det går nästan inte någon dag utan att man hör om en ny fond som ska investera i tech startups, läser rapporter om den fantastiska tillgången på kapital eller hör om bolag som just fyllt på kassan. På andra sidan av det myntet börjar man också höra en del synpunkter om väl tilltagna värderingar, till och med för helt oprövade affärsmodeller. Nu handlar det naturligtvis tillgång och efterfrågan helt enkelt; just nu finns det gott om kapital och inte tillräckligt med investeringsalternativ.

Och det är klart med räntor nere på noll och aktiemarknader som varit starka under en längre tid allokeras mer och mer kapital mot startups. Som Mark Suster, VC på amerikanska Upfront, beskriver i “Why Was Winter in Venture Capital Funding so Short?” så flödade nya pengar in från bland annat Kina, Singapore, Förenade Arabemiraten in när de amerikanska investerarna drog öronen åt sig under 2016, vilket höll kapitaltillgången på en ganska intakt nivå. Lägg därtill att storbolagen kommit in på banan som köpare av startups, vilket bland annat NY Times skrev om nyligen. Kan det vara en perfekt storm som tornar upp sig?

 

 

Mark Suster konstaterar dessutom att de som investerar i amerikanska Venture Capital fonder, så kallade LPs, nu är nettoinvesterare igen och de allokerar också sina resurser åt det håll där de ser bäst potential, det vill säga startups.

Glöm inte IT-bubblan 

För en som var med under IT-bubblan, och vet vilken kapitalmässig ökenvandring det innebar, börjar det ringa en del varningsklockor. Visst finns det många skillnader mellan nu och då, men en sak är klar att de bolag som har långt kvar till positivt kassaflöde gör nog bäst i att ta in kapital innan det sinar, och då gärna lite mer än vad de ”objektiva” kalkylerna säger, tänk både hängslen och livrem.  Ett exempel på detta, om jag tolkade Olle Aronsson och Stefan Lundell rätt i det senaste avsnittet av Breakits podcast, så var en del av de 22 miljoner dollar som Sountrack your Brands tog in i sin senaste runda inte direkt öronmärkta i det korta perspektivet.

För det finns ju en del moln på himlen. Med oss från förra året har vi Brexit uppblandat med lite Trump och Putin, sen har vi ju alltid Grekland och som grädde på moset finns det en hel del valoro i Europa med franska presidentvalet i spetsen. Svarta svanar ska vi inte tala om.

Även om det bara skulle bli en mindre korrigering så brukar det leda till mindre riskaptit, vilket i kombination med lägre värderingar på aktiemarknaderna gör investeringar där mer tilltalande än i illikvida startups.

Krascher kommer med jämna mellanrum

Många av de som är aktiva inom startup-segmentet idag har nog aldrig upplevt en lågkonjunktur, men det kommer garanterat att komma en. Vad som blir den utlösande faktorn är omöjligt att sia om, men det finns som jag nämnde ovan en hel drös av risker i systemet. Dessutom brukar de dyka upp med jämna mellanrum, kraschen 1987, finanskrisen i början av 90-talet, IT-bubblan runt millennieskiftet och Lehman-kraschen 2008, för att nämna några. Det är med andra ord nästan 10 år sen sist, bara det en varningsklocka i sig.

Rekommendation

Om framtiden vet man så klart inget, men oavsett när det händer blir rekommendationen att smida medan järnet är varmt. Även om allt ser bra ut just nu är det hög tid att börja fila på nytt presentationsmaterial, fokusera på den kritiska frågan som jag skrev om nyligen och sen är det bara att ge sig ut och börja pitcha.

Vad tror du om detta?

 

/Mikael Zillén
Founding Partner, Senior Consultant & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect onTwitter%20button | LinkedIn button

 

 

Relaterade texter

No Comments

Post a Comment

*