Är det inte dags att begrava delningsekonomin?

Är det inte dags att begrava delningsekonomin?

Delningsekonomin, eller ”the sharing economy”, har utvecklats i symbios med den framväxande och heta startup-scenen. I det sammanhanget har det representerat någonting nytt och fräscht som utmanar gamla affärsmodeller. De klarast lysande stjärnorna i detta segment har varit super-enhörningarna Uber och AirBnB. Redan när jag var med i Studio Ett i P1 för snart två år sedan och pratade delningsekonomi kändes beskrivningen av dessa nya tjänster som ganska missvisande.

Välkommen ”Här-och-nu ekonomin”

Även om Uber med sina enorma förluster skulle kunna sägas subventionera sina tjänster för att främja tillväxt är det ju inte riktigt det man tänker på när man hör talas om delningsekonomin. Jag är ganska övertygad om att Ubers investerare inte är en grupp altruister som bara ser bolaget som ett verktyg att dela med sig av sina förmögenheter. The sharing economy, eller delningsekonomin, var istället en bra benämning som passade dessa, och andra, startups syften när de på ett eller annat sätt utmanade marknader med en viss reglering. Om man ska man vara helt krass finns det ingen delningskomponent i transaktionen mellan köpare och säljare i det tjänsteutbud som återfinns inom delningsekonomin.  Möjligtvis kan man väl säga att de nya bolagen och tjänsteutföraren delade på intäkten. Konsumenterna köpte tjänster som man alltid gjort, förvisso på ett nytt och snabbar sätt. Här och nu.

 

Även om benämningen ”On-demand economy” har börjat få fäste internationellt pratas det fortfarande allt som oftast om ”the sharing-economy”. I Sverige lever i allra högsta grad delningsekonomin kvar som begrepp. Jag tycker det är dags att hitta en ny svensk benämning som bättre beskriver företeelsen, och då kanske mer ur ett konsumentperspektiv. Mitt förslag är att vi börjar prata om ”här-och-nu ekonomin”.

 

Hör av dig om du kanske har ett bättre förslag!

 

 

/Mikael Zillén
Seniorkonsult & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

 

Inlägg direkt i mailen?

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.