Box Communications | Är digitaliseringen en hajp?
En integrerad PR och kommunikationsbyrå baserad i Stockholm som hjälper kunder, allt från stora börsnoterade företag till startups och organisationer, med alla typer av kommunikationsbehov.
strategisk kommunikation, digital kommunikation, sociala medier, corporate communications, investor relations, medierelationer, think outside the box, PR-byrå, PR-konsulter, IR, PR, budskap, budskapsplattformar, integrerad kommunkation, Kina Desk, Kina PR, Kinesiska marknaden, China, China Desk, Chinese market
5096
post-template-default,single,single-post,postid-5096,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Är digitaliseringen en hajp?

Är digitaliseringen en hajp?

Digitaliseringen är en hajp om man ska tro SEB:s vd Annika Falkengren, åtminstone när det kommer till banksektorn. Detta kan man läsa i en artikel i Dagens Nyheter.

Digitaliseringen en hajp_Annika Falkengren_SEB
 

”Allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras”

Ovanstående uttryck har används flitigt under de senaste åren och det är nog få som anser att det är en felaktig observation. Att vissa områden digitaliseras snabbare än andra är bara naturligt, exempelvis kan regelverk och lagstiftning utgöra vissa hinder. Men på lång sikt kommer även branscher som skyddas av rigorösa regelverk, som banker, att utsättas för digitaliseringens darwinism*.

 

Kodak moment

En gång i tiden refererade uttrycket ”Kodak moment” till ett tillfälle eller ögonblick som var värt att föreviga med ett fotografi, medan den nutida tolkningen skulle kunna ses som ögonblicket när man väljer bort framtiden och håller fast vid det gamla. Kodak valde bort den digitala fototeknologin för att den skulle kannibalisera på deras befintliga analoga verksamhet, något som sedermera fick bolaget att gå i konkurs. Bolaget har sedermera återuppstått, men är långt ifrån sina fornstora dagar.

 

”Banking is necessary, banks are not”

Ovanstående uttalande är från 1994 då Bill Gates förutspådde att teknologiska landvinningar skulle förändra banksektorn. Detta gäller lika mycket idag som den gällde då. Banksektorn har naturligtvis förändrats en hel del under de senaste 20 åren, men aktörerna är i många stycken desamma. Enligt min mening kan Annika Falkengrens uttalande vara ett nutida ”Kodak moment”. Att slå fast att digitaliseringen är en hajp och samtidigt säga att det handlar om kundrelationer, är som att säga vi kör vidare med analoga filmrullar för allt handlar om kundrelationer. Digitaliseringen skapar absolut nya förutsättningar och möjligheter till bättre kundrelationer och det är i precis det gränssnittet som risken för digital darwinism föreligger; när du inte längre är relevant hos kunden då kan det gå fort utför.

Två frågor

  • Tycker du att digitaliseringen är en hajp?
  • Kan detta vara ett ”Kodak moment”?

*Digital Darwinism är en term som återfinns i e-boken ”The rise of Digital Darwinism and the fall of business as usual” författad av Brian Solis.

 

/Mikael Zillén
Grundare, Seniorkonsult & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect onTwitter%20button | LinkedIn button

Relaterade texter

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.