Är Elon Musk affärsvärldens Donald Trump?

Är Elon Musk affärsvärldens Donald Trump?

 

I går, mitt under brinnande börshandel, släppte @elonmusk via Twitter nyheten att han funderar på att köpa ut Tesla från börsen.

 

Elon Musk, Twitter, Kommunikation, IR, Investor Relations, Investerarrelationer

 

Musk, i likhet med Donald Trump, använder sig av Twitter som en informationskanal till sina 22 miljoner beundrare, fans och lärjungar med flera (The Donald har i och för sig några fler). Och precis som presidenten hamnar Elon ofta i blåsväder för sitt beteende, såväl on- som offline.

Nyligen fick han till exempel be om ursäkt till en av dykarna som räddade de thailändska pojkarna ur grottan efter några negativa tweets. Och vid telefonkonferensen efter rapporten för det första kvartalet dissade han Wall Street genom att säga att deras frågor var ”boring” och ”killing me” för att sedan övergå till att prata med en av sina fans. Precis som president Trump anser han att media är alldeles för negativa kring alla hans projekt, men hans största hatobjekt är nog ändå ”blankarna”. Det vill säga de som har sålt Tesla aktier utan att äga dem med förvissning om att kunna köpa tillbaka aktierna billigare.

 

Så frågan alla ställer sig nu är om Elon Musks status som ”influencer” har gjort att han kunnat lösa finansieringen till att göra ett utköp av Tesla till en rekordvärdering eller om det bara är ännu ett utspel för att bränna blankarna och få dem att hålla sig borta från Tesla aktien.

 

Så här sa Jim Chanos grundare av Kynikos Associates och en känd blankare av Tesla till CNBC:

 

Jim Chanos, blankare, Tesla, aktier

 

 

Oavsett visar detta på styrkan i att ha en stor följarbas i sociala medier. Rätt använt kan den hjälpa ett bolag få tillgång till ”billiga” pengar (eller vinna val), samtidigt är man naturligtvis inte immun och för många felsteg kan snabbt rasera ens förtroende. I alla fall utanför den närmaste kretsen av trogna följare.

 

Vi genomför årligen en kartläggning om hur aktiva svenska börs-vd:ar är på sociala medier, och då främst Twitter. En anledning till att vi gör detta är att vi ser det som en proxy för hur väl rustade man är för den digitala omställning som alla branscher på ett eller annat sätt påverkas av. ”Leading by example” är ju ett klassiskt uttryck. Men en stor visibilitet i sociala medier kan även vara positivt ur andra aspekter, förutom att det bygger en vd:s personliga varumärke kan det också vara bra för att just säkerställa kapitalförsörjningen. Och en som verkligen har förstått detta är Elon Musk.

 

Så det ska bli intressant att se om Elon har lyckats hitta finansiering för att köpa ut bolaget till rekordvärdering eller om det bara är ytterligare ett sätt att försöka skaka ut blankarna. I skrivande stund verkar det sistnämnda mest troligt eftersom han annars hade kunnat låta blankarna pressa ner aktien för att sedan lägga ett bud, då hade lyckats med konststycket att bränna blankarna och samtidigt slippa betala ”top dollars” för Tesla.

 

Ännu kvarstår dock frågan, är detta bara ytterligare en attack mot blankare eller är Elon en sjuhelvetes aktiemäklare, vad tror du?

 

/Mikael Zillén, Grundare & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

No Comments

Post a Comment

*