Är er organisation redo för den rörliga revolutionen?

Är er organisation redo för den rörliga revolutionen?

Är er organisation videosäkrad?

Det finns nog ingen som undgått att video är det nya svarta om man vill kommunicera brett, och att det varit så ett tag nu. Enligt en prognos från den amerikans nätverksjätten Ciscos kommer 82 procent av all innehålls konsumtion på Internet 2021 att vara video, upp från 73 procent 2016. Mycket blir alltså mer. Uttryckt på ett annat sätt:

 

 

”It would take an individual more than 5 million years to watch the amount of video that will cross global IP networks each month in 2021. Every second, a million minutes of video content will cross the network by 2021.”

 

 

Hur ska man då nå igenom detta brus?

Det finns naturligtvis inga universalrecept för detta, dels för att det som fungerar för ett bolag fungerar inte för ett annat och att det som fungerade igår kanske inte fungerar idag eller imorgon. Men det finns ändå vissa saker som alltid står stadigt; att målgruppsanpassa kommunikationen och att vara genuin. Det är så lätt att man blir medryckt i tanken om att skapa virala succéer. Och visst vore väl det trevligt, men i ärlighetens namn så är det få varumärken som faktiskt kan ta tillvara på de möjligheter som en viral succé kan ge.

 

 

Film för hemsida eller sociala kanaler

Oavsett man gör filmer för sin hemsida eller använder sig av sociala medier för att nå ut finns det några saker man bör tänka på. Redan idag, i synnerhet på plattformar som Facebook och YouTube, sker en stor del av konsumtionen via smartphones. Mårten Barkman på Facebook berättade nyligen på ett seminarium arrangerat av Meltwater att 96 procent av de 5,1 miljoner svenskar som dagligen använder plattformen gör det från mobilen. Sverige är med andra ord redan mobile first.  Även om ”Long view-format” börjar bli vanligare ska man enligt Facebook inte göra filmer som är längre än 15 sekunder, på hemsidan kan man naturligtvis köra långversioner. Eftersom det ofta handlar om korta filmer som autostartar utan ljud är det viktigt supersnabbt fånga intresset med det visuella uttrycket, annars konverterar man inte tittare till att även lyssna. Dessutom bör man anpassa filmer till vertikal tittning, eftersom det är så en majoritet håller sina smartphones.

 

 

Annonseringen i de sociala nätverken blir successivt mer och mer kirurgiskt exakta i hur man kan målgruppsanpassa sina kampanjer. Beroende på vad man vill att ens videoinnehåll ska uträtta, så måste man naturligtvis även anpassa sitt innehåll. Om man ska lyckas hitta rätt på bara 15 sekunder krävs det en hel del förarbete och professionell hjälp. Men det går också att hitta mycket kraft, och framför allt genuinitet, i den egna organisationen.

 

 

Videosäkra er organisation

För att hitta det riktigt genuina behöver man inte gå över ån efter vatten, det är bara att dra nytta av den egna organisationen. Där finns många berättelser och karaktärer som kan ge ny röst åt bolaget eller organisationen. Det finns ofta en hake dock, vi svenskar är inte tränade i att stå framför kameran. Men som tur är så är nyckelordet att vi inte är tränade, det går med andra ord att lösa. Det är sällan eller aldrig man i en organisation tränas för att stå framför en kamera, de som eventuellt kan ha någon erfarenhet är ledningsgruppen som medietränades framför en kamera någon gång för länge sen.

Genom att göra övningar, där de medarbetare som vill vara med, tränar tillsammans med kameravana lärare, kommer de flesta lyckas få ett naturligt förhållande till kameran. Att sedan stegvis gå från helt improviserade inspelningar baserade på medarbetarnas erfarenheter till berättelser som passar in i det tänkta slutmaterialet kan ge helt fantastiska resultat.

 

 

Allt passar inte för alla

Ibland kanske en film med en speakerröst är bäst, ibland kan man ta in skådespelare och ibland kan det vara medarbetare. Eller en mix av alla tre. Oavsett hur ni tänker glöm inte bort medarbetarna, det kan vara en guldgruva.

 

Har ni rörligt material redan idag i er kommunikationsmix, eller funderar på att addera, så kan vi fungera som ett bollplank genom hela processen. Så hör av dig om du vill veta mer.

 

 

/Mikael Zillén, Grundare & Senior Rådgivare 
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

 

Inlägg direkt i mailen?

No Comments

Post a Comment

*