Box Communications | Assa Abloy i topp och Volvo i botten när marknaden betygsätter börsbolagens kommunikation
En integrerad PR och kommunikationsbyrå baserad i Stockholm som hjälper kunder, allt från stora börsnoterade företag till startups och organisationer, med alla typer av kommunikationsbehov.
strategisk kommunikation, digital kommunikation, sociala medier, corporate communications, investor relations, medierelationer, think outside the box, PR-byrå, PR-konsulter, IR, PR, budskap, budskapsplattformar, integrerad kommunkation
2365
post-template-default,single,single-post,postid-2365,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Assa Abloy i topp och Volvo i botten när marknaden betygsätter börsbolagens kommunikation

Assa Abloy i topp och Volvo i botten när marknaden betygsätter börsbolagens kommunikation

För andra året i rad har Box Communications låtit analytiker, mäklare och förvaltare ranka bolagen på Nasdaq OMX Large Cap1 med avseende på värdeskapande kommunikation. Listan toppas även i år av Assa Abloy, medan kommunikationen från Volvo och Sandvik får bottenbetyg av finansmarknaden. (Se hela listan här)

Under november och december 2013 genomförde Box Communications en enkätundersökning bland närmare 200 aktörer på den svenska finansmarknaden, där analytiker, mäklare och förvaltare  fick svara på frågor om bland annat börsbolagens kommunikation.

”Informationen till finansmarknaden har stor betydelse för bolagens värdering och kan vara avgörande vid t ex större företagstransaktioner. Tydlig, konsekvent och öppen kommunikation skapar värde för såväl kunder, anställda som aktieägare och är ett allt viktigare konkurrensmedel för bolagen” , säger Mikael Zillén, partner på Box Communications.

Flera av bolagen som toppade föregående års lista har placerat sig högt även i den senaste undersökningen, men det finns också bolag som har gjort en rejäl uppryckning jämfört med tidigare. Dit hör bland annat Trelleborg, som hamnar på andra plats efter suveränen Assa Abloy, samt H&M och Axis.

Finansmarknadens betygsättning av Large Cap-bolagen visar också att några bolag som tidigare uppskattats för sitt sätt att kommunicera med investerarna nu får bottenplaceringar i utvärderingen. Trots marknadens missnöje med kommunikationen från Volvo, Sandvik och Tele2 är dessa bolags IR-avdelningar uppskattade av respondenterna i undersökningen.

”I dagens globaliserade marknad konkurrerar man som börsbolag inte bara med företag i samma land eller sektor när det handlar om att attrahera investerarnas intresse”, säger Mikael Zillén, partner på Box Communications. ”Vi kan konstatera att allt fler förvaltare väger in bolagens kommunikation när de utvärderar olika investeringsalternativ.”

 

1Resultatet baseras på en s.k. ”top of mind”-undersökning och listan omfattar endast de bolag på Nasdaq OMX Large Cap som har omnämnts i vår enkät. Hela listan finns att läsa här

 

 

Relaterade texter

No Comments

Post a Comment

*