#blogg100 – nu är mållinjen nära

#blogg100 – nu är mållinjen nära

Imorgon avslutas bloggutmaningen #blogg100. Vilket innebär att dagens inlägg är nummer 99 sedan starten den 1 mars.

Ända sedan starten av Box Communications har vi valt att utmana oss själva genom att hålla ett högt tempo, trots ganska få medarbetare, samt själva testa av de olika kanaler som våra kunder finns eller kommer att finnas i. Det handlar exempelvis om att göra enkäter och skapa PR kring dessa, vara aktiva på Twitter och LinkedIn samt driva en företagsblogg.

blogg100-logotype-300x256

Att driva och skriva en företagsblogg är givande och kan ge mycket goda resultat, men ställer samtidigt krav på en organisation. Risken är att det successivt blir färre och färre inlägg eftersom det känns svårare att hitta intressanta ämnen att skriva om. Det var med lite av den känslan vi gick in i #blogg100. Vi ville utmana vår kreativitet för att se om en liten organisation som redan haft en blogg igång under ett antal år kunde vitalisera sitt bloggande. För om vi kunde det kan vi hjälpa andra att göra samma sak.

Vad har varit jobbigt respektive roligt med Blogg100??

Var en fråga jag fick av Fredrik Pallin, expert på sociala medier, och som han skrev om i inlägget ”Bloggen fick byrån att tänka utanför boxen”. Där svarade jag att ”Det jobbiga är naturligtvis när inspiration och tid tryter på samma gång, men samtidigt är det just i dessa lägen när man lyckas sparkar igång kreativiteten och skapa något ur ingenting som glädjen blir som störst. Sen är det roligt om många läser också förstås.”

Just det ögonblicken när man korsbefruktar en tanke med en annan och ur det kommer en idé till ett inlägg är kanske det roligaste med att blogga. Allt blir inte bra, men ofta hittar man vinklar man inte tänkt tidigare och förhoppningsvis inte andra heller tänkt på. Dessutom kan det kreativa arbetet ge helt andra effekter än man räknat med; nya seminarieidéer eller tänkbara kundgrupper etc.

Att skriva ett inlägg om dagen är tufft, men det går. Samtidigt visar det att det krävs någon form av publiceringsplan för att lyckas, man måste ha en deadline att jobba emot. Om det sen är en gång i veckan eller månaden spelar ingen roll. Det gäller bara att sätta realistiska mål. Imorgon avlutar vi med lite statistik.

/Mikael Zillén
Founding Partner & Senior Consultant
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen@boxcomm.se

2 Comments
  • Michael Toftered

    juni 7, 2014 at 13:19 Svara

    Bra jobbat!

    Tänkte läsa 10 av era blogginlägg. Vilka rekommenderar ni att jag läser?

    Hälsningar
    Michael Toftered

  • Mikael Zillén

    juni 7, 2014 at 15:02 Svara

    Tack Michael!
    I morgondagens inlägg kommer vi att summera med lite statistik, inte omöjligt att det blir en lista över de mest lästa inläggen.

    Mvh

    Mikael Zillén

Post a Reply to Michael Toftered Cancel Reply

*

/* ]]> */