Börs-vd:ar på Twitter, topplistan: Large Cap

Börs-vd:ar på Twitter, topplistan: Large Cap

I dag publicerar vi den tredje och sista topplistan över twittrande börs-vd:ar, eller om man så vill vd:ar twitter-bird-blue-on-whitesom visar digitalt ledarskap. Nyligen avslutade vi vår årligen återkommande genomgång av hur börsnoterade bolag använder sig av Twitter. Pressmeddelande om detta finns att läsa här. För tredje året i rad tittar vi även på hur aktiva börs-vd:arna är, och med en fördubbling det senaste året de är nu uppe i 30 stycken.

Kan twitteranvändande ge en fingervisning över en börs-vd:s digitala ledarskap?

Att visa digitalt ledarskap handlar mer om inställning än tekniskt kunnande. Att exempelvis driva förändringsarbete, i synnerhet vad gäller digitala utmaningar, får större tyngd om ledningen har digital trovärdighet. Att vara en twittrande vd kan vara ett sätt att få den trovärdigheten.

 

 30 börs vdar på Twitter

Tre topplistor; Large Cap, Mid Cap och Small Cap

I och med det kraftigt ökande antalet vd:ar kommer vi i tre blogginlägg att presentera topplistor utifrån bolagsstorlek; Large Cap, Mid Cap och Small Cap. Precis som förra året rankar vi användarna baserat på bland annat parametrarna twitterengagemang, Klout, börsvärde och vår egen subjektiva blackBOX-modell.

Dags för topplistan över Large Cap

Delad sjätte plats

Eftersom vi anser att alla vd:ar som tar steget ut i sociala medier är vinnare väljer vi att bara lyfta fram de 5, av totalt 11, som vi anser kommit lite längre på sin digitala kommunikationsresa. I sällskapet på sjätte plats vill vi ändå ge ett hedersomnämnande till Annika Ånäs, AtriumLjungberg. Hon är den första kvinnliga börs-vd:n som dykt upp i våra twitterundersökningar. Som relativt nyutnämnd vd och med första tweeten så sent som den 13 april ser vi stor potential och en sannolik klättrare till nästa år.

På delad sjätteplats återfinns:

Annica Ånäs, Atrium Ljungberg AB (@AnnicaAnas), Henrik Tjärnström, Unibet Group Plc (@hentja), Henrik Saxborn, Castellum AB (@johnhsaxborn), Kimmo Alkio Tieto Oyj (@kalkio), Peter Wågström NCC AB (@wagstromP), Ulrich Spiesshofer ABB Ltd (@ABB_CEO).

 

Plats 5Ulrik Bengtsson

Ulrik Bengtsson, Betsson AB

Ulrik tog över som vd för Betsson den 1 mars i år och tar även över stafettpinnen i vår ranking från tidigare vd:n, Magnus Silfverberg, som låg på listan i fjol. Ulrik har ett långt förflutet inom digitala konsumenttjänster inom såväl Betsson som bolag som MTG och Viasat. Med ett lite större digitalt avtryck i sociala medier kan Ulrik med lätthet klättra till nästa ranking.

 

Johan DennelindPlats 4

Johan Dennelind, Telia Company AB

Johan hamnade under radarn i förra årets undersökning, samtidigt har en majoritet av hans tweets producerats under det senaste året. Att ändra en industri som till stor del präglas av digital infrastruktur med ständigt växande intjäning inom digitala tjänster är en stor uppgift. Att få med sig såväl personal som kunder i den omställningen kräver ett starkt digitalt ledarskap, en utmaning som Johan verkar ta på största allvar. Vi får ser om han kan snäppa upp sitt engagemang och vässa sin strategi ytterligare till nästa år.

 

Plats 3Ola Rollén

Ola Rollén, Hexagon AB

Förra årets vinnare halkar ner till en tredjeplats i år. Ola har fortsatt att leverera i samma fina stil som tidigare, men i takt med att en större grupp vd:ar har kommit in på banan hade det krävts ett ökat engagemang från tidigare år för att behålla positionen. Konkurrens brukar vara en bra drivkraft så det blir spännande att se hur Ola digitala avtryck kommer att utvecklas det närmaste året.

 

Hans VestbergPlats 2

Hans Vestberg, Ericsson

Förra året var det tveksamt om Hans skulle kvala in på listan överhuvudtaget, till slut kom han med som sist på listan. Tävlingsinriktad som Hans är var det uppenbarligen något han inte ville skulle upprepas i år. Sedan den 15 november 2015 har Hans ökat tempot i sitt digitala ledarskap rejält, vilket renderar honom en andra plats i årets ranking. Som vd för Ericsson med cirka 120 000 anställda och som nytillträdd ordförande i Sveriges Olympiska Kommitté finns det många människor som lyssnar, eller borde lyssna till Hans. För att ta förstaplatsen till nästa år krävs det ett tydligare digitalt ledarskap som har satt ett betydligt större avtryck än det vi sett så här långt.

 

And the winner is:

 

Jörgen Lantto, Fingerprint CardsJörgen Lantto

Det bör redan inledningsvis nämnas att Fingerprint Cards är en nuvarande kund till Box Communications. Men med det sagt kan man ju lugnt säga att det hänt en hel del sedan förra året, då Jörgen inte fick vara med på listan eftersom han var tillförordnad vd. Fingerprint Cards har gått från att vara ett Mid Cap-bolag med ett börsvärde runt 2 miljarder till att i början av 2016 bli inkluderade på Large Cap-listan med ett börsvärde i skrivande stund på i cirka 35 miljarder kronor. Försäljningen har ökat från 230 miljoner för helåret 2014 till närmast otroliga 2 900 miljoner för 2015, och tillväxten har fortsatt in i 2016. Under denna period har Jörgen ändå funnit tid att twittra lite då och då. Att hinna med detta och samtidigt styra verksamheten framåt med denna fantastiska tillväxt kan inte vara annat värt än en första placering i årets ranking. Vi säger ett stort grattis Jörgen!

 

Här finns vinnarintervjuerna.

Här kan du se Mid Cap-listan och Small Cap-listan.

 

Frågor?

/Mikael Zillén, @mikaelzillen
Founding Partner, Senior Consultant & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect onTwitter%20button | LinkedIn button

 

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.