Box Communications | Börs-vd:ar på Twitter – topplistan: Mid Cap
En integrerad PR och kommunikationsbyrå baserad i Stockholm som hjälper kunder, allt från stora börsnoterade företag till startups och organisationer, med alla typer av kommunikationsbehov.
strategisk kommunikation, digital kommunikation, sociala medier, corporate communications, investor relations, medierelationer, think outside the box, PR-byrå, PR-konsulter, IR, PR, budskap, budskapsplattformar, integrerad kommunkation, Kina Desk, Kina PR, Kinesiska marknaden, China, China Desk, Chinese market
5422
post-template-default,single,single-post,postid-5422,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Börs-vd:ar på Twitter – topplistan: Mid Cap

Börs-vd:ar på Twitter – topplistan: Mid Cap

Nyligen avslutade vi vår årligen återkommande genomgång av hur börsnoterade bolag använder sig av Twitter. Pressmeddelande om detta finns att läsa här. För tredje året i rad tittar vi även på hur aktiva börs-vd:arna är, med en fördubbling det senaste året är de nu uppe i 30 stycken.

Man kan fråga sig om den här utvecklingen är relevant att följa? Vi tycker det och så här skrev vi i ovan nämnda pressmeddelande:

digitalisering
 

Tre topplistor; Large Cap, Mid Cap och Small Cap

I och med det kraftigt ökande antalet vd:ar kommer vi i år presentera tre topplistor uppdelat i tre blogginlägg. Topplistorna baseras utifrån bolagsstorlek; Large Cap, Mid Cap och Small Cap. Precis som förra året rankar vi användarna baserat på bland annat parametrarna twitterengagemang, Klout, börsvärde och vår egen subjektiva blackBOX-modell.

twitter-bird-blue-on-white
Dags för årets andra lista: Mid Cap-listan

Delad sjätte plats

Eftersom vi anser att alla vd:ar som tar steget ut i sociala medier är vinnare väljer vi att bara lyfta fram de 5 som vi anser kommit lite längre på sin digitala kommunikationsresa. På delad sjätteplats återfinns:

Staffan Dahlström, HMS Networks AB (@StaffanDahlstro), Henrik Eskilsson, Tobii (@i94henes).

 

Plats 5Paul Fischbein

Paul Fischbein, Qliro

Paul behöver inte fundera på vad han ska göra för att klättra på listan till nästa år, i alla fall inte i sin roll som vd på Qliro. Detta eftersom Paul sa upp sig i slutet av september 2015. Aktivitetsnivån har fallit sedan förra årets mätning, vilket sannolikt förklaras av ovanstående. Vi önskar Paul lycka till med hans nästa utmaning!

 

Henrik Borelius

Plats 4

Henrik Borelius, Attendo

Attendo börsnoterades i slutet av november 2015 vilket innebär att Henrik enbart har cirka 6 månaders erfarenhet som twittrande börs-vd. Som vd för en samhällsaktör, med många viktiga intressentgrupper aktiva i sociala medier, kan en närvaro på Twitter utgöra en viktig kanal. För att ta sig upp på listan krävs dock lite mer personligt och egenproducerat material, något som är lätt ordnat genom viss planering och struktur.

 

Plats 3Frank Fiskers

Frank Fiskers, Scandic Hotels Group

Scandic Hotels noterades bara några dagar efter Attendo, i början av december 2015, så Frank har också varit en twittrande börs-vd i cirka 6 månader. Han har dock varit på Twitter sedan april 2013 och sedan dess tweetat 262 gånger, en stor del dock det senaste halvåret. För att ta ett kliv uppåt på listan krävs nog såväl större engagemang samt en genomtänkt strategi. Att det som hotelldirektör går att bygga en stor publik behöver man bara gå till konkurrenten Petter A. Stordalen för att konstatera, som förvisso hållit på lite längre men har också närmare hundra tusen följare. För att komma ikapp Petter Stordalen krävs såväl tålamod som en supervass strategi.

 

Lars StugemoPlats 2

Lars Stugemo, HiQ International

Lars är Mid Cap-listans med aktive twittrare. Eftersom HiQ (enligt egen utsago) ”förenklar människors liv och bidrar till en bättre värld genom teknologi och kommunikation” känns det nästan självklart att Lars ska finnas med i toppen på vår lista. Lars har varit med på Twitter sedan 2009. För att Lars ska kunna klättra på listan krävs nog en betydligt bredare publik nästa gång. Potentialen finns, bara inom HiQ finns 1400 anställda, men då krävs nog lite strategiarbetet och planering.

 

And the winner is:

 Håkan Nyberg, NordnetHåkan Nyberg

Som vd för en Internetbank, som genom att utnyttja nya digitala möjligheter på ett framgångsrikt sätt varit med och förändrat en hel bransch, är det naturlig att Håkan är en digital vd. Från att ha varit en tydlig utmanare till storbankerna har Nordnet blivit en etablerad spelare som själva säkert upplever konkurrens från nya digitala aktörer. Då gäller det att hålla företagets digitala och ”disruptiva ådra” vid liv, något man lyckats väl med vilket tydligt visar genom exempelvis den sociala handelsplattformen Shareville. Vi lyfter på hatten och säger ”keep up the good work”!

 

Här finns listan över Small Cap och Large Cap samt vinnarintervjuerna.

 

Frågor?

/Mikael Zillén, @mikaelzillen
Founding Partner, Senior Consultant & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect onTwitter%20button | LinkedIn button

Relaterade texter

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.