Box Communications | Budskap som når ut, tänk “7-regeln”
En integrerad PR och kommunikationsbyrå baserad i Stockholm som hjälper kunder, allt från stora börsnoterade företag till startups och organisationer, med alla typer av kommunikationsbehov.
strategisk kommunikation, digital kommunikation, sociala medier, corporate communications, investor relations, medierelationer, think outside the box, PR-byrå, PR-konsulter, IR, PR, budskap, budskapsplattformar, integrerad kommunkation
5390
post-template-default,single,single-post,postid-5390,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Budskap som når ut, tänk “7-regeln”

Budskap som når ut, tänk “7-regeln”

När jag häromdagen skrev jag om “3 budskap, 9 sekunder och 27 ord; den perfekta pitchen” lämnade jag ut det faktum att även om man har förfinat sin pitch kanske man inte uppnår de mål man satt upp.

7 regeln
Det kan naturligtvis bero på flera olika orsaker, men en vanlig anledning är att man måste upprepa budskapen många gånger innan de sätter sig hos målgrupperna. En gammal regel inom marknadsföring och kommunikation är den så kallade ”7-regeln”. Det är naturligtvis ingen exakt vetenskap men poängen med regeln är att budskap måste upprepas många gånger för att bryta igenom bruset och hamna på mottagarens radar. Och antalet är inte det viktigaste utan budskapen.

Bruset ökar konstant

Människor bombarderas dagligen av oerhörda mängder information; och det ökar hela tiden. Att våga upprepa sig är därför en nödvändighet för att få genomslag i sin kommunikation. Vi ser det dagligen i politiken där utryck som ”krona för krona”, ”vård, skola, omsorg” eller ”ordning och reda” upprepas om och om igen för att nå ut till väljarkåren. Eller inom reklamen där budskap om ”dryga diskmedel” upprepas om och om igen.

Att våga upprepa sig är viktigt. I kommunikation, framförallt i interaktionen människor emellan, kan det som avsändare efter ett tag kännas som om alla redan hört det man har sagt. Så är det naturligtvis inte och det gäller att tänka med ett utifrån och in perspektiv. Dessutom om du har riktigt bra budskap, enligt principen ”3/9/27”, blir det mycket enklare att upprepa dessa under en lång period. Och det behövs.

En gång, ingen gång

Att få in en artikel, eller ett inslag, i någon av de större mediehusens publikationer är alltid en bedrift. Men det får aldrig ses som slutmålet utan som en del av resan. För om det ”enbart” blir en artikel är risken stor att uppmärksamheten uteblir; en nyhet måste följas av fler eller klonas och användas i flera kanaler.

Summa summarum: Upprepa bra budskap många gånger i relevanta kanaler!

 

Frågor?

 

/Mikael Zillén
Founding Partner, Senior Consultant & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect onTwitter%20button | LinkedIn button

 

Relaterade texter

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.