Box Communications | Content är fortfarande kung, men…
En integrerad PR och kommunikationsbyrå baserad i Stockholm som hjälper kunder, allt från stora börsnoterade företag till startups och organisationer, med alla typer av kommunikationsbehov.
strategisk kommunikation, digital kommunikation, sociala medier, corporate communications, investor relations, medierelationer, think outside the box, PR-byrå, PR-konsulter, IR, PR, budskap, budskapsplattformar, integrerad kommunkation, Kina Desk, Kina PR, Kinesiska marknaden, China, China Desk, Chinese market
3160
post-template-default,single,single-post,postid-3160,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Content är fortfarande kung, men…

Content är fortfarande kung, men…

det gäller att hitta klicken.

I en värld där i stort sett all information är digitaliserad är det viktigt att man ”äger” sitt content hela vägen till målgruppen. För mediebranschen har och är detta en enorm utmaning, där medielandskapet ritas om nästan på daglig basis. Men på samma sätt som det dyker upp nya aktörer som drar nytta av denna nyordning, kan det även för andra företag innebära en större möjlighet att nå ut.

 

Alla vill ha bra content

Som deltagare i utmaningen #blogg100 har vi inom några dagar levererat minst ett blogginlägg om dagen i 100 dagar. Det har blivit mycket nytt material på vår hemsida, vilket naturligtvis var en av anledningarna till att vi var med, men vi har också lärt oss vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra. Även om vårt huvudsyfte inte var att nå ut i media blev vi ombedda att skriva en debattartikel i Veckans affärer, vilket visar på den spridningseffekt bra content kan få. Däremot har vi medvetet arbetat med sökmotoroptimering, vilket alla kan göra, och där har vi redan sett effekt på en rad av de sökord vi fokuserat på.

 content-is-king

Alla kan skapa content

En annan anledning till att vara med i #blogg100 var för att visa att det går att skapa content. Om vi som är en liten organisation kan mäkta med att skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar då är det många fler företag som kan göra detsamma. Förvisso är vi vana skribenter men det svåraste momentet är inte själva skrivandet utan den kreativa processen att komma på intressanta ämnen som kan driva trafik till hemsidan. Dessutom räcker det kanske att publicera ett inlägg i veckan, om man då skriver 100 inlägg har man material i nästan två år.

 

Med andra ord alla företag kan göra det men det krävs att det finns en eldsjäl, gärna så högt upp i organisationen som möjligt. Om man väl förstår dynamiken i hur information kan få spridning, oavsett man försöker vara med och styra det eller inte, i det digitaliserade informationssamhälle vi lever i bör man försöka skapa och äga sitt eget content.  Det svåra kan vara att komma igång, sätta mål och få med sig hela organisationen, men å andra sidan finns det konsulter som oss som gärna hjälper till med detta.

/Mikael Zillén
Founding Partner & Senior Consultant
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen@boxcomm.se

 

 

Relaterade texter

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.