CSR och sociala medier lågt i kurs hos finansproffsen

CSR och sociala medier lågt i kurs hos finansproffsen

När professionella finansmarknadsaktörer tar ett investeringsbeslut eller genomför en bolagsanalys är CSR-frågor av underordnad betydelse. Det och mycket annat visar en enkät som vi genomfört där drygt 100 professionella aktörer svarade anonymt på frågor om börsbolagens kommunikation i allmänhet och IR-kommunikation i synnerhet.

Finansproffsen rankar tillgänglighet till bolagsledningar högst, men informationskvalitén är avgörande för investeringsbesluten. Småbolagen har den största tillgängligheten men samtidigt anser sex av tio att deras IR-arbete inte håller måttet.

Några andra slutsatser från enkäten:

• När förvaltare och analytiker ombads nämna de tre viktigaste kriterierna för ett investeringsbeslut hamnar CSR-frågor längst ner på listan. Även en direkt fråga om vikten av CSR-frågor visar att dessa frågor väger relativt lätt.

• De viktigaste forumen för investerarrelationer är one-on-ones, rapportpresentationer samt IR-webb medan sociala medier, trots en explosionsartad utveckling, har en lång väg kvar för att nå finansproffsens gunst.

• Nivån på storbolagens IR-arbete anses generellt vara bra, medan ledningen är svårtillgänglig. För medelstora bolag är tillgängligheten bra, men en tredjedel tycker IR-arbetet är otillräckligt. Även om ledningen i småbolagen anses vara mycket tillgänglig så underkänner de flesta IR-arbetet i dessa bolag.

 

För mer information kontakta:
Mikael Zillén, grundare och partner, telefon: 0762-13 00 40

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.