Box Communications | Digitaliseringen handlar inte om teknik
En integrerad PR och kommunikationsbyrå baserad i Stockholm som hjälper kunder, allt från stora börsnoterade företag till startups och organisationer, med alla typer av kommunikationsbehov.
strategisk kommunikation, digital kommunikation, sociala medier, corporate communications, investor relations, medierelationer, think outside the box, PR-byrå, PR-konsulter, IR, PR, budskap, budskapsplattformar, integrerad kommunkation, Kina Desk, Kina PR, Kinesiska marknaden, China, China Desk, Chinese market
5294
post-template-default,single,single-post,postid-5294,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Digitaliseringen handlar inte om teknik

Digitaliseringen handlar inte om teknik

Det kan låta som en idiotisk rubrik, för visst baseras den digitala utvecklingen på teknologiska landvinningar, men det är inte där överlevnad eller utslagning avgörs utan i hur väl man förstår att utnyttja de möjligheter som den digitala världen erbjuder. Visst finns många företag som lever gott på att utveckla och leverera tekniska lösningar, men för det stora flertalet ligger möjligheterna och utmaningarna på annat håll.

Förändringstakten kommer bara att fortsätta att ökaInternet users

Snabba förändringar i konsumentledet kommer att skapa ”Unicorns”* på allt kortare tid och samtidigt slå undan benen på befintliga affärsmodeller. Internet är en demokratisk och friktionsfri distributionskanal, som i teorin kan skapa en direktkontakt med människor över hela jorden. Enligt internet live stats är drygt 3,3 miljarder människor uppkopplade idag, en siffra som väntas stiga till 4 miljarder 2018.

Det innebär att om den trend vi sett fram tills nu inte bryts kommer nya produkter och tjänster att i allt snabbare takt få fäste. Att nå hundratals miljoner användare inom ett år kommer bli en allt vanligare företeelse. Nya bolag kommer att kunna äga sin egen distributionskanal, se på den kinesiska mobiltillverkaren Xiaomi som på kort tid blivit en av världens största leverantörer av smartphones. De har en ”digital-first” försäljningsstrategi, dvs man säljer via stora e-handlare och från egen webbshop och aldrig via traditionell ”brick & mortar” affärer. Den här typen av affärsmodellen lär nog bara bli vanligare.

Det disruptiva ligger inte i tekniken, något som många i Sverige har svårt att ta till sig. Du kan med andra ord ha teknologisk maskinpark i toppklass, men ändå bli slagen på marknadsplatsen.

Ett annat sätt att visualisera den digitala genomslagskraften är att titta på hur snabbt olika saker nått 50 miljoner användare:

reaching-50-million-users

 

 

 

Just nu sitter det säkert, utspritt över hela världen, ett antal personer och funderar på hur de ska utmana just din affär, hur ser er beredskap ut för detta?

 

/Mikael Zillén
Founding Partner, Senior Consultant & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect onTwitter%20button | LinkedIn button

Relaterade texter

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.