Box Communications | ”Duger era pressmeddelanden för media?”, i ett sammandrag
En integrerad PR och kommunikationsbyrå baserad i Stockholm som hjälper kunder, allt från stora börsnoterade företag till startups och organisationer, med alla typer av kommunikationsbehov.
strategisk kommunikation, digital kommunikation, sociala medier, corporate communications, investor relations, medierelationer, think outside the box, PR-byrå, PR-konsulter, IR, PR, budskap, budskapsplattformar, integrerad kommunkation, Kina Desk, Kina PR, Kinesiska marknaden, China, China Desk, Chinese market
3020
post-template-default,single,single-post,postid-3020,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

”Duger era pressmeddelanden för media?”, i ett sammandrag

”Duger era pressmeddelanden för media?”, i ett sammandrag

I morse höll vi ett välbesökt seminarium på temat ”Duger era pressmeddelande för media?” Vi hade bjudit in Olle Aronsson från Dagens Industri att tillsammans med vår egen Hasse Gustafsson, med ett förflutet som nyhetsankare på SVT, att ledsaga oss kring frågor om pressmeddelanden. Intresset var så pass stort att vi fick byta till större lokaler och senare även sluta ta emot anmälningar. Vi lär med andra ord återkomma med fler liknande aktiviteter.

20140520_0019_01En anledning till att vi gärna vill lyfta dessa frågor är att många bolag och organisationer kan få ut så mycket mer av sina nyheter och pressmeddelanden, men då  gäller det att rannsaka sig själva, identifiera vad man vill förmedla och inte skylla på media om ingenting publiceras.

Olle och Hasse bjöd på många bra insikter, bland annat att det är inte du som avgör vad som är en nyhet utan det är journalisten. Många gånger skickas pressmeddelanden ut som kanske mer  är lämpade som internkommunikation eller kanske information till samarbetspartners eller liknande.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Utdrag från Olles presentation

Om man ska lyfta fram något ur Olles presentation tror jag diskussionen kring fem vanliga fel och vad som är värt att berätta om rönte extra stort intresse.

Fem vanliga fel som Olle lyfte fram var:

  • Tunt innehåll
  • Obegriplig text
  • För många pressmeddelanden
  • Meddelandet är inget pressmeddelande
  • Brist på målgruppsanpassning

Men också sådant som är värt att berätta om:

  • Stora siffror
  • Uppfinningar
  • Kändisar
  • Missförhållanden
  • Konflikter
  • Trender

Det kom frågor om vad man som ett litet bolag kan göra för att synas och då nämnde Olle några exempel där han skrivit om bolag som befinner sig i större trender. Att lyfta fram statistik och siffror är också alltid bra, det skrev vi om nyligen (Vill du ha uppmärksamhet – gör en undersökning).

Hasse Gustafsson

Hasse Gustafsson

Utdrag från Hasses presentation

Hasse inledde med att prata om den uppblåsta självbilden. Det är egentligen inget konstigt fenomen, hemmablindhet är väl ett annat ord för det. Om man tillbringar en stor del av sin vakna tid tillsammans med kollegor som jobbar mot samma mål uppstår snabbt en känsla av att den man gör är det viktigaste som finns. Tyvärr är det få som håller med om det, och då i synnerhet media. Det gäller att nyhetsinventera och vid behov ta in externa ögon som kan hjälpa till att få ordning på självbilden igen.

 

 Nedan finns presentationen i sin helhet.

Om ni var på plats, eller inte, och har frågor eller synpunkter hör gärna av er till oss!

 

 

 

Relaterade texter

1 Comment
  • […] ibland göra utskick. Därför var det intressant att få del av synpunkter från mottagarsidan i ett frukostseminarium med titeln ”Duger era pressmeddelanden för media?”. Här följer lite av det jag fick med mig hem att tänka […]