Favoritlänkar just nu: kriskommunikation, Unicorns, NY Times med mera

Favoritlänkar just nu: kriskommunikation, Unicorns, NY Times med mera

I ”Favoritlänkar just nu” samlar vi länkar till artiklar, klipp eller program som vi tittat på, läst eller lyssnat till den senaste veckan. Oftast är det nyproducerat material vi snappat upp, men ibland kan det vara sådant som flugit under vår radar ett tag. Det är alltid relevant, tycker vi i alla fall.

Veckans utgåva innehåller: en podcast om kriskommunikation, e-mail marketing, Metro ekonomi, Unicorns och den stundande butiksdöden.

 

Podcast om kriskommunikation

Kriskommunikation är alltid ett aktuellt ämne. Även om inte alla kriser når den magnitud som det amerikanska flygbolaget United Airlines hamnade i under förra veckan så bör alla bolag ha en förberedelse på att det värsta kan hända. Med rätt beredskap kan en organisation dra nyttiga lärdomar ur en kris, eller som Winston Churchill sa ”Slösa aldrig bort en användbar kris”.

A16z podcast är en podcast från VC-bolaget Andreessen Horowitz och de presenterar detta avsnitt om kriskommunikations så här:

“A crisis is an opportunity to change one’s culture, to model scenarios and set up a crisis plan/process, to become a better company. But it’s also a bit like therapy, from the act of asking probing questions to get at the facts … to dealing with emotions and conflicting agendas.”

http://a16z.com/2017/04/13/crisis-communications-basics-mindsets/

 

Värderingen av Unicorns

Enligt CB Insights uppgår för närvarande antalet Unicorns, dvs onoterade startups med en värdering överstigande 1 miljard USD, till 191 stycken. Värderingen på dessa bolag är baserad på den senaste kapitalanskaffningen, så innan ett bolag antingen börsnoteras eller säljs kan man säga att dessa värden är högst osäkra.   

Detta kan bäst exemplifieras av det högst värderade Unicorn-bolaget Uber. Vid senaste kapitalrundan värderades bolaget till 86 miljarder USD och samtidigt är det den Unicorn som förlorar mest pengar. Enligt siffor som Bloomberg rapporterade i veckan uppvisade bolaget fortsatt stark tillväxt men förlusten för 2016 uppgick till 2,8 miljarder USD. Detta skulle placerat bolaget i topp 10 bland de mest förlustbringande börsnoterade bolagen för 2016, en bedrift i sig.

Hur det blir med värderingarna framöver beror naturligtvis på en mängd faktorer, bland annat tillgången på kapital. En indikation på detta fanns att läsa i en artikel i Recode, ”Chinese investment in U.S. tech startups may have already peaked

Fortsättning lär följa.

 

I e-handelns kölvatten

Samtidigt som HUI research rapporterar om ett rekordhögt intresse för att etablera nya köpcentrum i Sverige kunde man under helgen läsa två artiklar i NY Times om e-handelns påverkan på detaljhandeln i USA. Det finns säkert de som inte tycker att detta är relevant för Sverige, men då har man nog inte insett styrkan i digitaliseringen. Så sent som för någon vecka sedan annonserade dessutom Amazon ett ökat engagemang i Sverige. Förvisso genom sina molntjänster, men när man samtidigt köpte loss domännamnet amazon.se för en rund summa pengar kan man bara anta att deras e-handeln snart gör ett ökat intåg. I vassen lurar dessutom kinesiska Alibaba och en uppsjö e-handlare som vill lägga vantarna på våra konsumtionskronor. Är detta början på slutet för ”Brick & Mortar”?

Här är länkar till artiklarna:

Is American Retail at a Historic Tipping Point?

From ‘Zombie Malls’ to Bonobos: America’s Retail Transformation

 

E-mail marketing

Att genomföra marknadsföringskampanjer via e-mail är det område inom ”Content Markting” som anses ge bäst ROI. Nedan är en länk till en bra guide som går igenom hela processen.

Great Email Marketing Campaigns: the Ultimate Guide to create yours

 

Metro

Det känns som det finns många länkar man skulle kunna ta med vad gäller Metro, Custos eller Realtid. Intressant var dock beskedet häromveckan om att Metro ska satsa på ekonominyheter genom att lansera en affärs- och finanssajt. Detta i kombination med Dagens Industris lansering av DI-tv gör att ekonominyheter kanske får en ny renässans. En möjlighet för fler bolag att nå ut eller en illavarslande signal om en stundande börsnedgång?

 

Vad har du läst, tittat på eller lyssnat till den senaste tiden?

 

/Mikael Zillén
Seniorkonsult & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

 

Inlägg direkt i mailen?

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.