Box Communications | Gör som Daniel Ek och @Spotify – kör globalt
En integrerad PR och kommunikationsbyrå baserad i Stockholm som hjälper kunder, allt från stora börsnoterade företag till startups och organisationer, med alla typer av kommunikationsbehov.
strategisk kommunikation, digital kommunikation, sociala medier, corporate communications, investor relations, medierelationer, think outside the box, PR-byrå, PR-konsulter, IR, PR, budskap, budskapsplattformar, integrerad kommunkation
3738
post-template-default,single,single-post,postid-3738,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Gör som Daniel Ek och @Spotify – kör globalt

Gör som Daniel Ek och @Spotify – kör globalt

Hur definierar man sin hemmamarknad (och behöver man ens det)?

Frågan om vad som utgör ett företags hemmamarknad tycker jag är intressant, i synnerhet i den digitala omställning vi just nu befinner oss i. Jag har nyligen skrivit om att såväl gamla som nya företag i många fall bör ha en ”digital affärsplan” som tar hänsyn till såväl digitala möjligheter som risker. För de finns.

Ett råd många företag fortfarande får är att börja med att bli starka på hemmamarknaden, för att sedan expandera till nya marknader. Nedanstående tweet är ett exempel på detta.

Årekap
Även om detta kan vara relevant för en del företag kan denna ryggmärgsmässiga inställning vara rent skadlig för andra bolag. Hemmamarknad kopplar till en geografisk begränsning som jag inte anser är relevant i dagens digitala affärsmiljö. För det första finns det inga garantier att det som fungerar på en marknad är relevant på nästa, utan det kan vara en överlevnadsfråga att tänka stort och helt enkelt (let the chips fall where they may).Loggor Spotify, truecaller

I Sverige har vi mängder av intressanta bolag som med en alldeles för snäv utgångspunkt kanske inte nått dig man är idag. Jag ville testa tesen om hemmamarknad så jag skickade via Twitter ut en fråga till vd:arna för de fina svenska bolagen; Spotify, Truecaller och iZettle. Även om underlaget är litet och bolagen utpräglat ”digitala” tycker jag svaren talar sitt tydliga språk.

Nedan ser ni svaren:

Daniel Ek (@eldsjal), vd och grundare Spotify*

@eldsjal @Mikael_BoxComm

 

 

 

 

 

 

 

 

Alan Mamedi (@AlanMamedi), vd och grundare Truecaller*

@AlanMamedi @Mikael_BoxComm

 

 

 

 

 

 

 

Jacob de Geer (@jacobdegeer), vd och grundare iZettle*

@jacobdegeer @Mikael_BoxComm

 

 

 

 

 

 

 

 

Nästa steg

Nästa steg är att göra lite längre intervjuer med några digitala bolag, har du något förslag på vem det skulle kunna vara?

 

/Mikael Zillén
Founding Partner, Senior Consultant & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect onTwitter%20button | LinkedIn button

 

*Kort om Spotify, Truecaller och iZettle

Spotify är ett svenskt multinationellt företag som erbjuder en världsledande musikstreamingtjänst. Tjänsten är en av världens största i sitt slag, med sina 60 miljoner användare världen över, varav 15 miljoner är betalande abonnemangskunder (jan 2015).

Truecaller är en global nummerupplysningstjänst. Nyligen passerade de 100 miljoner användare, varav 45 miljoner I Indien, som genomför 1,5 miljarder sökningar per månad

iZettle grundades 2010 och är ett mobilt betalningsföretag baserat i Stockholm. iZettles finns i dagsläget i Sverige, Finland, Danmark, Norge, Storbritannien, Tyskland, Spanien, Mexiko, Nederländerna och Brasilien.

Relaterade texter

No Comments

Post a Comment

*