Box Communications | Ingen ”Epic Split” när investerarna rankar börsbolagens kommunikation
En integrerad PR och kommunikationsbyrå baserad i Stockholm som hjälper kunder, allt från stora börsnoterade företag till startups och organisationer, med alla typer av kommunikationsbehov.
strategisk kommunikation, digital kommunikation, sociala medier, corporate communications, investor relations, medierelationer, think outside the box, PR-byrå, PR-konsulter, IR, PR, budskap, budskapsplattformar, integrerad kommunkation, Kina Desk, Kina PR, Kinesiska marknaden, China, China Desk, Chinese market
3548
post-template-default,single,single-post,postid-3548,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Ingen ”Epic Split” när investerarna rankar börsbolagens kommunikation

Ingen ”Epic Split” när investerarna rankar börsbolagens kommunikation

Finansmarknadsenkät 2014 är den fjärde i ordningen som Box Communications genomfört. Och det är tredje året svenska finansproffs ombetts ranka Stockholmsbörsens Large Cap-bolag utifrån vilka man anser skapat respektive förstört värden med sin kommunikation.

Trots att totalt 58 stycken bolag fick omnämnanden, råder det ingen splittrad syn över vilka bolag som skapar respektive förstör värden med sin kommunikation.

Hipocrate businessman
”Med omdömen som kunniga, proaktiva med en tydlig vision som kommuniceras på ett övertygande sätt anser investerarkollektivet att Assa Abloy, för tredje året i rad, är det bolag som skapat mest värden genom sin kommunikation”, säger Tomas Öqvist, partner på Box Communications.

På andra plats återfinns Atlas Copco (3) och på tredje plats hamnar Autoliv (4). Värt att notera bland topp 10 är att ICA Gruppen redan andra året som noterat bolag når en sjätteplats och att AstraZeneca lyfter från plats 26 till en hedrande sjunde plats.

Även i botten råder en stor samsyn.

”Framgångarna med reklamfilmen ”The Epic Split” med Jean-Claude van Damme har inte nämnvärt påverkat investerarnas syn på förra årets jumbo, Volvo. Bolaget beskrivs som mer och mer diffusa kombinerat med det ena besparingsprogrammet efter det andra plus lite kartellverksamhet, marknaden vet helt enkelt inte vad som ska komma härnäst. Volvo blir trots detta bara årets nästjumbo”, säger Mikael Zillén, partner på Box Communications.

Med beskrivningar som otydliga med många olika signaler på kort tid och en oförmåga att hantera marknadens förväntningar hamnar Getinge längst ner i årets ranking. Förra årets nästjumbo Sandvik kommer in som trea från slutet.

Topp och botten 2014 (2013 innehöll listan 56 bolag, placering anges inom parantes)

1) Assa Abloy (1)

2) Atlas Copco (3)

3) Autoliv (4)

4) Trelleborg (2)

5) Hexagon (8)

——-

54) Stora Enso (47)

55) Elekta (15)

56) Sandvik (55)

57) Volvo (56)

58) Getinge (53)

 

Om du vill vet mer om Finansmarknadsenkät 2014, kontakta oss gärna!

Tomas Öqvist, Box Communications, Telefon: 0705-543440, E-post: tomas.oqvist (@) boxcomm.se

Mikael Zillén, Box Communications, Telefon: 0762-130040, E-post: mikael.zillen (@) boxcomm.se

Relaterade texter

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.