Kommunicera så att andra förstår

Kommunicera så att andra förstår

Att kommunicera så att andra förstår låter som en självklarhet, men förvånansvärt ofta påminns man om att många lever i sin egen bubbla och verkar helt ha glömt bort sin externa publik.

 

Det kan kännas tryggt att falla in i en branschjargon och en expertvokabulär, men risken är att man då bara når de redan frälsta och inte en bredare krets. Och i de flesta fall vill man väl nå så många som möjligt. Att våga förenkla och hitta ett språk och tonalitet som passar företaget på ett övergripande sätt är en av hörnstenarna när man tar fram en framtidssäkrad budskapsplattform.

 

En följd av digitaliseringen är att allt man kommunicerar konvergerar, det vill säga strålar samman; man talar helt enkelt med en röst. Tidigare kunde man kanske ha olika budskap för olika verksamhetsområden men idag letar sig det ni säger i ett forum snabbt in i andra sammanhang. Att jobba med sin kommunikation på ett integrerat sätt blir med andra ord allt viktigare.

 

Om man till exempel ska göra en webbserie i syfte att stärka sin Employer Branding, vill man naturligtvis lyfta fram företagets bästa sidor men det kan ju inte ske utan att vara förankrade i den övergripande kommunikationen och budskapen. Om man låter olika kommunikationsinitiativ börja leva sina egna liv, utan att stödja eller få stöd av de övergripande budskapen, är risken stor att man förlorar i trovärdighet vilket kan resultera i förtroendeproblem. Detta kan vara ödesdigert för ett varumärke.

 

Att man sedan kan, eller till och med måste, ha olika språkbruk beroende på vilken kanal man kommunicerar i är inte konstigt. Man måste ju fortfarande kommunicera på målgruppens villkor; och det skiljer ganska mycket mellan användare av till exempel Snapchat och LinkedIn.

 

 

Hur säkerställer man att ens kommunikation når ut?

När ni arbetar fram er nästa budskapsplattform låt en av övningarna vara att identifiera och förenkla vanliga begrepp och ord som ni ofta använder er av. För att säkerställa att det inte blir en för intern affär skicka ut frågan i organisationen före och ta sedan efteråt in synpunkter på de förslag ni kommer fram till. På så sätt får ni in ett bredare perspektiv, underlättar förankring av framtida budskap och skapar inte minst en inkluderande kultur.

 

Detta är ett sätt att förenkla och framtidssäkra era budskap, hör av er om ni vill höra fler.  

 

 

/Mikael Zillén, Grundare & Senior Rådgivare 
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

 

Missa inga inlägg, prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */