Medieträning, är mer än bara medieträning

Medieträning, är mer än bara medieträning

När man hör ordet medieträning är det nog många som reflexmässigt tänker på program som Uppdrag Granskning och Kalla Fakta. Och visst har det säkert gått åt en ansenlig mängd av medieträningstimmar (med blandat resultat) för de som hamnat i skottgluggen för dessa program, men det stora flertalet av de som medietränas kommer aldrig att komma i kontakt med den typen av tv-program.

En väl genomförd medieträning kommer dock att ge en massa insikter som kommer att öka förståelsen för hur media arbetar och hur man ska fokusera på rätt budskap; vilket kan komma till användning i många sammanhang.

uppdrag-granskning

En normal medieträningssession är ofta uppdelad i ett teoripass och en intervjudel. Under teoridelen går man igenom sådant som kommer att vara matnyttigt för arbetet med att bygga medierelationer, skriva bättre pressmeddelanden med mera. Några vanliga innehållspunkter under teoridelen kan vara:

  • Journalistens uppdrag och arbetssätt
  • Olika medier, olika förutsättningar
  • Medielogik i en digitaliserad omvärld
  • Nyhetsvärdering och inventering
  • Skapa en story – berätta vad och till vem?
  • Att representera ett företag i media – viktiga saker att tänka på
  • Formulera ditt budskap – snabbt och konkret
  • Hur förmedlar du ditt budskap i ett inslag på max två minuter?
  • Tips på hur du fångar medias intresse
  • Viktiga retoriska faktorer att tänka på när du kommunicerar med en journalist
  • Inför, under och efter intervjun
  • Intervjusituationen, undvik vanliga fallgropar – värdefulla detaljer om intervjuteknik och slipade journalister.

Kamera

Under de praktiska övningarna är det vanligt att öva intervjusituationer framför kamera, den mest krävande av intervjusituationer. Även om tv-intervjuer inte hör till de mest vanligt förekommande är det bra att träna inför kamera, dels för att det är de mest krävande men också för att man lätt kan gå igenom vad som gick bra eller dåligt. Man får med andra ord direkt feedback på hur man lyckades förmedla de budskap man förutbestämt, något man kan använda sig av vid senare tillfällen oavsett det handlar om en tidningsintervju eller ett framträdande inför personalen.

Så en väl genomförd medieträning blir så mycket mer än bara en medieträning något alla företag och organisationer kan ha nytta av med regelbundna intervaller. Är det kanske dags för er?

 

/Mikael Zillén
Founding Partner & Senior Consultant
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen@boxcomm.se

 

 

No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */