Box Communications | Några tankar om: Peter Thiel & Ericsson
Hur skulle Börje Ekholm och Ericsson svara på Peter Thiels 7 frågor?
Peter Thiel, Ericsson, digitalisering, startups, Börje Ekholm
22140
post-template-default,single,single-post,postid-22140,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Några tankar om: Peter Thiel & Ericsson

Några tankar om: Peter Thiel & Ericsson

Med utnämningen av Börje Ekholm som vd för Ericsson kan det kanske vara intressant att fundera på hur hans analys av bolagets framtid ser ut. Frågan är om han använde sig av Peter Thiels 7 frågor.

Peter Thiel är nog inte särskild känd för den breda allmänheten. På senare tid har han mest utmärkt sig genom att donera större summor pengar, dels till ”wrestlern” Hulk Hogans skadeståndsprocess mot mediebolaget Gawker och nu senast till Donald Trumps presidentvalskampanj. Hans förmögenhet har han skapat genom att bland annat grunda betalningstjänsten Paypal och big data-bolaget Palantir samt som en av de första aktieägarna i Facebook. Men han har också skrivit en bok, ”Zero to one”.

peter-thiel-zero-to-one

Det är i den boken man kan hitta en koppling till Ericsson. Termen “Zero to one” beskriver Peter Thiel som ”Doing what someone else already knows how to do takes the world from 1 to n, adding more of something familiar. But when you do something new, you go from 0 to 1”

För att ett bolag ska bli framgångsrikt, oavsett det handlar om en startup eller befintligt bolag, bör de enligt Peter Thiel kunna besvara dessa sju frågor.

  1. Teknologifrågan

Kan ni skapa genombrottsteknologi istället för en stegvis förbättring?

  1. Timing

Är tiden den rätta att starta just nu? (eller lansera nu)

  1. Monopol

Startar ni med en stor del av en liten marknad?

  1. Människor

Har ni rätt team?

  1. Distribution

Kan ni utöver att producera er produkt/tjänst även leverera den?

  1. Uthållighet

Kommer ni kunna hålla er marknadsposition 10 eller 20 år framöver?

  1. Hemligheter

Har ni identifierat unika möjligheter som andra inte ser?

Enligt Thiel så bör man ha bra svar på alla sju, men man kan undantagsvis klara sig undan med en miss eller max två. Även om dessa frågor har sin utgångspunkt i nya bolag tycker jag att de i dagens läge med hypersnabba förändringar drivna av digitalisering kräver att även befintliga verksamheter med jämna mellanrum måste våga utmana sig själva och ställa liknande frågor.

 

Hur skulle Ericsson svara?

Med tanke på Ericssons stora bekymmer tänkte jag att det skulle vara intressant att från ett utifrånperspektiv applicera Peter Thiels sju frågor på deras verksamhet.

  1. Teknologifrågan

5G kan säkert revolutionera den framtida kommunikationen, även om det finns en hel del frågetecken vad exakt det är 5G ska revolutionera. Oavsett verkar det idag som att 5G snarare är en stegvis förbättring än ett teknologiskt genombrott.

  1. Timing

Ericsson, och andra, menar att bolagets problem just nu är en timingfråga, man är mitt i ett teknologiskifte. Ericsson försöker snabba upp lanseringen av 5G vilket Wall Street Journal nyligen beskrev som att de agerar aningen förhastat, ”de praktiska fördelarna med 5G är ännu relativt luddiga, men att allt är en del av den tuffa konkurrensen med bland andra finska Nokia och kinesiska Huawei”.

  1. Monopol

Marknaden för telekomnät är gigantisk, vilket i enlighet med teorin har medfört en knivskarp konkurrens. Huawei som en gång ansågs som en kinesisk uppstickare är numera marknadsledare tätt följda av Ericsson och Nokia. Introduktionen av 5G kommer sannolikt inte ändra den situationen eller skapa någon ny monopolsituation. Risken är väl snarast att i takt med att all kommunikation konvergerar kommer nya aktörer att dyka upp.

  1. Människor

Att Ericsson inte har haft rätt team på plats de senaste åren har tydliggjorts genom den turbulenta tid bolaget just nu genomgår och det faktum att vd fick lämna mitt i sommaren. Bolaget har varit utan ordinarie vd under en längre tid och vi får se om utnämnandet av Börje Ekholm till ny vd kan lyfta bolaget. Och den stora frågan är om detta är ett tecken på att bolagets styrelse saknar förmågan att tänka utanför boxen, eller om det är tvärtom.

  1. Distribution

Även om Ericsson har tappat på sistone bör bolaget ha en mycket väl fungerande distributionsapparat. Risken för ett bolag som står inför en problematisk omställning är dock att man drabbas av en ”brain drain”, vilket naturligtvis kan påverka detta område.

  1. Uthållighet

Hur Ericssons uthållighet ser ut är en svår fråga att besvara. Att aktieägarna tidigare har varit villiga att stötta bolaget vid finansiellt svåra tidpunkter är ingen garanti för att så sker framöver. 10 eller 20 år är dessutom väldigt lång tid för ett bolag som befinner sig i digitaliseringens epicentrum.  Med utgångspunkt i resonemanget ovan är risken (eller möjligheten) att Ericsson blir uppköpta eller transformerar till en ren serviceorganisation.

  1. Hemligheter

Detta kan bara personer med insyn i bolaget svara på, men med tanke på den negativa bild ett utifrån perspektiv ger kan vi bara hoppas att Ericsson har ett eller annat ess uppe i skjortärmen.

Ovanstående genomgång är ingen djuplodad analys, vilket i och för sig inte med nödvändighet gör den sämre. Och det finns naturligtvis en ofantlig mängd information som jag inte tagit del av vilket skulle kunna förändra svaren. Men av de 7 frågorna finns det frågetecken kring minst 4, vilket är på tok för många för att åtminstone Peter Thiel skulle göra en direktinvestering i Ericsson. Man undrar hur Börje Ekholms analys ser ut.

 

Hur hade ni besvarat Peter Thiels frågor?

 

/Mikael Zillén
Seniorkonsult & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect onTwitter%20button | LinkedIn button

Relaterade texter

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.