Ni kommunicerar väl med film!

Ni kommunicerar väl med film!

Om man vill nå den digitala publiken, vilken snart inbegriper i stort sett alla människor, måste man också utnyttja de kanaler där åhörarna finns. Film är ett av de mest effektiva verktygen för att nå ut med budskap, stärka varumärke, driva trafik till hem- eller kampanjsidor eller öka lojalitet och engagemang bland kunder och intressenter.   

 

80 procent rörligt

Enligt Cisco kommer drygt 80 procent av allt det innehåll som konsumeras på nätet att vara video om tre år. Det låter rimligt om man tänker på utbud och efterfrågan. I takt med den digitala utvecklingen har hjälpmedel för att göra film blivit mer tillgängliga för en bredare grupp, vilket gör att vem som helst kan nu spela in och publicera på nätet. Allt som behövs är ju en smartphone. Samtidigt använder många digitala innehållskonsumenter sin mobil för att just konsumera rörligt material och många av de begränsningar vi just nu ser kommer att lösas när de mobila nätverken successivt uppgraderas till 5G.

 

Enklare och billigare, men hur är kvaliteten?

Mycket av det material som publiceras håller naturligtvis inte högsta kvalitet, det gäller såväl filmer gjorda av privatpersoner som av företag. När mängden film ökar gäller det att skapa innehåll som sticker ut, och då helst inte på grund av bristande kvalitet. Som med annan kommunikation är det viktigt att inleda med ett strukturerat förarbete; målgruppsanalys och manusarbete är två viktiga ingredienser.  

 

Man kan inte säga allt till alla

Olika sociala plattformar har olika språk. På hemsidan kan man lägga lite längre och utförligare berättelser, medan man på Facebook, Instagram eller LinkedIn vill korta ner och vinkla för att passa in. Med ett allt större mobilanvändande gäller det också att skapa innehåll som snabbt krokar in tittarna.

 

Så hur ser det ut hos er?

Företagsfilmer har under många år haft en liknande och ganska generisk struktur. Med en hissliknande musik i bakgrunden gör men en film som inte sticker ut för mycket och som ska berätta allt och lite till. Jag vet inte om det någonsin varit särskilt effektivt, men det fungerar tyvärr inte längre, för även den mest lojala intressenten tappar snabbt intresset.

Även om det blir enklare och billigare att spela in film så krävs det mycket förarbete för att få ut det mesta av produktionerna. Man kan mycket förenklat dela ett filmprojekt i tre faser; 1) Förarbete med storyline och manus, 2) Inspelning och 3) Redigering och klippning. Ju mer man investerar i varje fas desto bättre blir utfallet.

Genom att göra mycket på samma gång kan man kostnadseffektivt skapa olika versioner anpassade till olika medier och sammanhang (exempelvis Employer Branding eller försäljning).

 

Nya möjligheter med VR och 360

Kostnaden för Virtual Reality är fortfarande ganska hög, men filmer med 360 graders teknik börjar bli alltmer överkomlig. Om man exempelvis vill visa en lokal produktionsfacilitet kan man med 360-film och VR-glasögon skapa helt nya besöksmöjligheter för kunder eller mässbesökare världen över.  Detsamma kan gälla om man vill visa upp nya produkter eller är ett företag med stor geografisk spridning, där man kan skapa en samhörighet genom att visa upp olika kontor.   

 

när är det dags för ett nytt filmprojekt?

Med vår Kreativa Producent Anton Körberg i spetsen kan vi hjälpa er genom alla faser, så det är bara att höra av sig.

 

 

/Mikael Zillén, Grundare & Senior Rådgivare 
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

 

Inlägg direkt i mailen?

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.