PR i ett förändrat medielandskap

PR i ett förändrat medielandskap

Det råder en ganska bred missuppfattning om att PR bara är en disciplin vars enda syfte är att skapa uppmärksamhet i media. Att detta är den gängse uppfattningen bottnar bland annat i att många journalister dagligen pratar med PR-konsulter som försöker prångla ut sina kunders mer eller mindre intressanta nyheter, vilken då naturligtvis blir den bild av PR-branschen som ofta återges i media. Att nå ut till relevanta målgrupper är naturligtvis en viktig del av public relations och där är traditionell media en viktig del. Men kanalen är bara toppen på isberget.

I all kommunikation är det viktigt att bestämma målet med kommunikationen, till vem och med vilka budskap man kommunicerar. När allt detta är på plats bör man svara på frågan hur man ska nå ut.

Syns man inte finns man inte?

Det är viktigt att understryka att all kommunikation inte sker inför öppen ridå. En viktig del i företags tillväxtstrategi är att skapa en gemensam vision och värdegrund, så att alla medarbetare drar åt samma håll. Detta gäller för såväl stora som små företag. Även om det i dessa fall kan vara viktigt att synas utåt i rätt sammanhang, är det i den interna kommunikationen man bygger företagskulturen.News

 

Kanaler, kanaler, kanaler

I det nya medielandskapet är inte allt svart eller vitt längre. Mediebolagen fortsätter att tappa printintäkter, nu senaste illustrerat av Expressens sparprogram där 70 tjänster ska bort. Nyhetsförmedlingen sker i allt större utsträckning digitalt, där mobilt håller på att bli den största plattformen. Där det tidigare var en fjäder i hatten att få in en artikel i papperstidningen, är det i dag viktigare att synas i sammanhang som går att dela digitalt. Att jaga klick och skapa virala succéer har blivit det nya svarta. Men är det alltid det bästa?

Volvo Lastvagnar hade en enorm framgång med ” The Epic Split feat. Van Damme” som har visats närmare 75 miljoner gånger på YouTube sedan den publicerades den 13 november förra året. Med tanke på hur Volvo utvecklats sedan dess är frågan vems varumärke som gynnats mest av filmen, Volvo eller Van Damme?

En bra story är fortfarande en bra story

Att det numera finns en mängd olika kanaler att kommunicera genom har gjort medielandskapet mer demokratiskt men samtidigt mer komplext. Det viktiga att komma ihåg är att en bra berättelse är kanaloberoende, och det är genom detta PR-arbete man framförallt skapar värde.

Eller vad tycker du?

 

/Mikael Zillén
Founding Partner, Senior Consultant & Digital Strategist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect onTwitter%20button | LinkedIn button

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.