Ska företag blogga?

Ska företag blogga?

Det är nog många som ställt sig frågan om man som företag behöver driva en blogg, och som det oftast är kan man naturligtvis svara både ja och nej på den frågan. Men det är ju trots allt så att även om bloggen numera börjar bli en gammal trotjänare inom den digitala kommunikationen så är den kanske mer relevant än någonsin. Även om en blogg inte kanske är för alla, så kan alla tjäna på att ha en.

Nedan går jag igenom några av fördelarna:

 

Man äger sin blogg

Många företag är på ett eller annat sätt engagerade i social medier, som Twitter, Facebook och LinkedIn, som alla är plattformar som ägs av någon annan. Bloggen ligger på företagets hemsida och alla beslut om var, när eller hur tas av er. Bloggen blir navet för alla aktiviteter i sociala medier, de andras funktion blir att driva trafik till bloggen och därmed er hemsida.

 

En blogg genererar trafik till hemsidan

Utöver den trafik som kommer från sociala medier ökar även den ”vanliga” trafiken till hemsidan. Väl inne på ert territorium, er hemsida med andra ord, är det upp till er att ge besökarna en ökad varumärkeskännedom, få möjlighet att ta del av era budskap och eventuella erbjudanden och kanske till och med börja prenumerera på nyhetsbrev eller liknande. Alla viktiga för att bygga långsiktiga relationer.

 

Sökmotoroptimering (SEO)

Det viktigaste av allt kanske är att med en levande och aktiv blogg kan man uppnå mycket bättre SEO-resultat. En site optimeras bland annat på hur ofta den uppdateras, naturligtvis vilka ord och budskap man fyllt den med, hur väl det man skriver om stämmer överens med det erbjudande man har och hur många och långa besök detta genererar. Genom en genomarbetad ”content-strategi” kan man uppnå betydligt bättre ranking, är man dessutom ”best in class” det vill säga den som motsvara sökorden bäst, är det också de resultat som Google eller andra sökmotorer vill placera högst när någon söker på relevanta ord eller fraser. För det är ju så för att deras produkt ska vara relevant måste den som söker hitta relevant information.

 

Skapa en bredare bild av företaget

En hemsida ger bara en ganska endimensionell beskrivning av ett företag, dessutom ur ett helikopterperspektiv. Inget konstigt i det man vill ju att besökare snabbt ska hitta den information de är ute efter och inte tröttna och klicka sig vidare. Med en blogg kan man sätta lite mer färg på det man gör och gå in på djupet. Vad gör olika avdelningar och anställda, hur fungerar produkterna och tjänsterna i olika situationer, vilka events är företaget med på mm mm. I små som stora företag finns det en enorm mängd av berättelser som aldrig ser dagens ljus, genom att dela med sig av dessa kan man skapa en helt annan bild av företaget.

 

Involvera fler

En sidoeffekt av att introducera en företagsblogg med ett brett berättande är att man skapar en mer inkluderande företagskultur. Även om det måste finnas en central ”redaktör” som säkerställer tonalitet, språk och innehåll ger det en positiv effekt när man lyssnar in och ger fler anställda en möjlighet att berätta om sin arbetsplats.

 

Försäljning

I slutänden finns det alltid en produkt eller tjänst som man vill öka attraktionskraften för. Oavsett bloggen handlar om att bygga relationer, skapa kontakt med prospekt, delge information eller bara skapa ökad varumärkeskännedom är ändå slutmålet att öka försäljningen. Om hemsidan är en viktig kugge i försäljningsarbetet, kan en blogg göra den än mer värdefull.

 

Fördelarna väger över

Hur ofta ska man publicera, vad ska man skriva om, hur ser målgrupperna ut och inte minst vem är det som ska sitta vid pennan är några av de frågor man måste kunna svara på. För att gå djupare in i detta krävs dock ett helt eget blogginlägg.  Men vi har kunder som vi hjälper med såväl månadsvisa som tätare inlägg, ibland skriver vi och ibland är vi med i den kreativa processen för att hitta bra ämnen. Det som brukar vara den största svårigheten är hitta ämnen att skriva om, det är så lätt att bli hemmablind och känna att man inte har något att berätta om. Ett bra sätt då är att köra en så kallad ”Content Studio” som brukar leda till att man kan fylla sin publiceringskalender med tänkbara ämnen för en bra tid framöver.

 

Även om man har vissa tvivel och invändningar mot att blogga så kan nog de flesta hålla med om att digitaliseringen inte kommer att stanna vilket också innebär att vikten av att skapa digitala avtryck ökar. När man då väger för- och nackdelar mot varandra är det min övertygelse att fördelarna väger över. Vad tycker du?

 

 /Mikael Zillén
Seniorkonsult & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect on:  Twitter%20button | LinkedIn button

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.