Box Communications | Sociala medier för ökad transparens och högre förtroende
En integrerad PR och kommunikationsbyrå baserad i Stockholm som hjälper kunder, allt från stora börsnoterade företag till startups och organisationer, med alla typer av kommunikationsbehov.
strategisk kommunikation, digital kommunikation, sociala medier, corporate communications, investor relations, medierelationer, think outside the box, PR-byrå, PR-konsulter, IR, PR, budskap, budskapsplattformar, integrerad kommunkation
3097
post-template-default,single,single-post,postid-3097,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Sociala medier för ökad transparens och högre förtroende

Sociala medier för ökad transparens och högre förtroende

Det finns ett ständigt tryck på företag och organisationer att hålla en hög tillgänglighet och transparens. De flesta gör naturligtvis allt i sin makt för att göra detta, men väldigt många missar en dimension.

Det finns amerikanska undersökningar som visar att 90 procent av vd:ar skulle börja använda social medier om det skulle vara bra för verksamheten. Om man inte ser de möjligheter som bra kommunikation innebär i dagens digitaliserade värld är det kanske dags att kliva åt sidan och släppa fram yngre förmågor.

Att framstå som ett öppet, ärligt och tillgängligt företag är bra för verksamheten, utifrån alla intressenters perspektiv. Om högsta ledningen dessutom visar i handling att man stödjer detta synsätt ger det många positiva effekter. Och det behöver inte vara så betungande. Via Twitter kan en vd berätta och kommentera kring företagshändelser, dela med sig av några personliga reflektioner, re-tweeta intressant material samt svara på en del frågor.

Ta Ola Rollén, vd för Hexagon, som exempel. Han har under årets första 147 dagar skickat 54 tweets, en tweet var tredje dag ungefär. Av dessa 54 tweets var 12 stycken så kallade re-tweets och 17 stycken var svar eller kommentar till någons direktkontakt. Kvar blir alltså 25 tweets, där huvuddelen är relaterade till Hexagons verksamhet och några få är personliga betraktelser som exempelvis “It’s rained 65 cm since 1st May in Hong Kong- thats 10 cm more than an entire year in London!”

 Ola Rollén tweet

 

Det behöver med andra ord inte vara särskilt betungande, men det sänder signaler såväl internt som externt att man vill vara en öppen och tillgänglig vd. Det finns säkert en del twittrande vd:ar i Sverige, men andelen är liten. Bland de börsnoterade bolagen är Ola Rollén i dagsläget en av åtta twittrande vd:ar. Med tanke på det intresse vi ser för sociala medier från denna målgrupp är det min övertygelse att detta kommer att öka. För när man diskuterar hur detta gynnar verksamheten brukar även den mest motstridiga vd:n se förtjänsterna med sociala medier.

Vilka är era bästa argument?

/Mikael Zillén
Founding Partner & Senior Consultant
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen@boxcomm.se

 

Relaterade texter

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.