Box Communications | Think INSIDE the Box #1 – Förstå hur kapitalmarknaden fungerar
En integrerad PR och kommunikationsbyrå baserad i Stockholm som hjälper kunder, allt från stora börsnoterade företag till startups och organisationer, med alla typer av kommunikationsbehov.
strategisk kommunikation, digital kommunikation, sociala medier, corporate communications, investor relations, medierelationer, think outside the box, PR-byrå, PR-konsulter, IR, PR, budskap, budskapsplattformar, integrerad kommunkation
2854
post-template-default,single,single-post,postid-2854,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Think INSIDE the Box #1 – Förstå hur kapitalmarknaden fungerar

Think INSIDE the Box #1 – Förstå hur kapitalmarknaden fungerar

För att förbättra era möjligheter att nå ut med er information till kapitalmarknaden är ett tips att ni sätter er in i hur de olika aktörerna på kapitalmarknaden tar till sig information. Det innebär att ni ska fundera på frågor som; Vad är de intresserade av, Hur läser de era meddelande, Hur kan jag säkerställa att de tar emot informationen mm.

Mäklare, investerare, analytiker och långivare kommer att läsa dina pressmeddelanden och ta till sig annan extern information på olika sätt. När du ska presentera en nyhet, tänk i förväg igenom vilka frågor investerare och eventuella analytiker vill ha svar på. Ju fler frågor du kan besvara redan i pressmeddelandet, desto bättre intryck gör du. Och du sparar tid genom att inte behöva besvara så många telefonsamtal.

tradinggolv

Ibland händer det att ni inte kan svara på viktiga frågor utan måste återkomma. Säg det i så fall redan i pressmeddelandet och om ni kan, ange gärna när i tiden ni räknar med att kunna återkomma i frågan. Det är alltid bättre att säga att man inte vet, än att låtsas som att frågan inte finns.

Företag tar ibland för givet att investerare och analytiker har detaljkoll på dem. Så är det inte. Ofta har de placeringar i många bolag och har inte detaljkoll på allt. Upprepa därför gärna information och fakta som du förmedlat tidigare. Det är bra om du lägger sådan information längst ner i pressmeddelandet och börjar med själva nyheten. Använd gärna mellanrubriker så läsarna snabbt kan orientera sig i texten om den är längre än en sida.

(Om du vill lära dig mer om hur kapitalmarknaden och dess aktörer fungerar kommer vi säkert att återkomma till det i senare inlägg. Annars är du alltid välkommen att kontakta oss på Box Communications, vi på byrån har mer än 60 års erfarenhet från kapitalmarknaden som bland annat analytiker och mäklare.)

boxes

Relaterade texter

No Comments

Post a Comment

*