Box Communications | Think INSIDE the Box #4 – Analytikermassage, nej tack
En integrerad PR och kommunikationsbyrå baserad i Stockholm som hjälper kunder, allt från stora börsnoterade företag till startups och organisationer, med alla typer av kommunikationsbehov.
strategisk kommunikation, digital kommunikation, sociala medier, corporate communications, investor relations, medierelationer, think outside the box, PR-byrå, PR-konsulter, IR, PR, budskap, budskapsplattformar, integrerad kommunkation
2897
post-template-default,single,single-post,postid-2897,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Think INSIDE the Box #4 – Analytikermassage, nej tack

Think INSIDE the Box #4 – Analytikermassage, nej tack

Många bolag brukar sucka över analytikers och investerares många frågor. De är många gånger mer envisa än journalister. Investerare och analytiker testar dig på hur mycket information de kan få. Men lika ivriga som de är att fråga, lika accepterande är de inför din kommentar ”det kan jag inte säga av konkurrensskäl”.

Det är därför smart att i förväg sätta gränserna för ditt bolags informationsgivning. Vad vill ni kommentera, när gör ni det och hur?  Tänk också igenom varför ni inte vill lämna ut viss information. Gränserna för informationsgivningen behöver bolaget inte kommunicera i ett formellt dokument, men du ska vara beredd att svara på frågan när den kommer upp.

Ibland hävdas det att vissa företag sysslar med ”analytikermassage”. Men de företag som är tydliga i sin finansiella kommunikation kommer inte att behöva riskera utsättas för sådana anklagelser. Att arbeta med analytikermassage är definivt inget framgångskoncept enligt vårt förmenande. OM du skulle göra det, så riskerar du att sätta analytiker i en insidersituation, vilket innebär att hen inte kan göra sitt arbete. Analytiker som du ger lite mer information än vad de kommunicerat officiellt, kommer också att börja spekulera i vilka andra ni har pratat om och vilka som kan ha fått samma information.

Förtroende är hårdvaluta och tar tid att bygga men kan förstöras på några sekunder. Analytikermassage är inte vägen framåt. Se i stället till att ha en tydlig och öppen dialog med alla på finansmarknaden.

boxes

 

Relaterade texter

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.