Box Communications | Think outside the Box #12 – Medieträna regelbundet
En integrerad PR och kommunikationsbyrå baserad i Stockholm som hjälper kunder, allt från stora börsnoterade företag till startups och organisationer, med alla typer av kommunikationsbehov.
strategisk kommunikation, digital kommunikation, sociala medier, corporate communications, investor relations, medierelationer, think outside the box, PR-byrå, PR-konsulter, IR, PR, budskap, budskapsplattformar, integrerad kommunkation
2556
post-template-default,single,single-post,postid-2556,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Think outside the Box #12 – Medieträna regelbundet

Think outside the Box #12 – Medieträna regelbundet

När du talar med media, i telefon eller i ett möte, har du ofta bara några sekunder på dig att få fram ditt budskap. Då gäller det att du är väl förberedd. Den som ska träffa media ser också till att försöka förstå medias agenda. Det du tycker är en bra nyhet som du vill ha ut kan media tycka är ointressant. Då måste du veta vad de tycker är intressant och vad de kommer att ställa för frågor till dig om. Öva därför innan du träffar media. Använd också en videokamera så ser du hur du tar dig ut och hur du låter.

Att medieträna är inte fult eller ett sätt att ”komma undan svåra frågor”. Det handlar om att göra ett professionellt intryck. Ingen tittare tycker det är speciellt kul att se en person som är synbart okomfortabel framför kameran.

 boxes

Några tips:

  • Om du blir kontaktad av media fråga vad saken gäller och be att få återkomma om inom kort (15 – 30 minuter).
  • Fundera igenom dina svar och dina budskap. Ha max tre budskap (tänk vård, skola och omsorg).
  • Ring alltid tillbaka!
  • Efter intervjun be alltid att få läsa dina citat.

Här har vi samlat 33 kommunikationsråd.

 

 

Relaterade texter

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.