Think outside the Box #18 – Skapa och underhåll en medielista

PR, Public Relations, Medierelationer

Think outside the Box #18 – Skapa och underhåll en medielista

Det kanske låter som en banal sak, men att skapa och underhålla en medielista är oerhört värdefullt när du har något du vill nå ut med. Mediebranschen omdanas antagligen i snabbare takt idag än den någonsin gjort.  Trots det förändrade medielandskapet där den så kallade tidningsdöden drar med sig många lokaltidningar samtidigt som kvällspressen satsar på rörlig bild förmedlas det sannolikt mer berättelser idag än någonsin gjorts. Men mycket sker i nya kanaler.

Det gäller med andra ord att skapa medielistor som täcker in såväl ”gammelmedia” som ny. En bra medielista ska utgå ifrån er verksamhet och era målgrupper. Alla vill nå ut i riksmedia, men de kanske inte är de mest optimala kanalerna för att träffa rätt målgrupp. Utöver rikstäckande medier såsom dagspress, tv, radio och nyhetsbyråer inkludera även lokalpress, branschtidningar, veckomagasin, bloggar, poddar och andra inflytelserika talespersoner i de nya digitala kanalerna.

Tänk också på att det är med journalister man skapar relationer snarare än med redaktioner. Och i den snabbföränderliga mediemarknaden flyttar journalister på sig regelbundet, därför måste en medielista uppdateras regelbundet för att vara relevant.

Här har vi samlat 33 kommunikationsråd.

boxes

 

No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */