Box Communications | Transparens är ingen absolut sanning
En integrerad PR och kommunikationsbyrå baserad i Stockholm som hjälper kunder, allt från stora börsnoterade företag till startups och organisationer, med alla typer av kommunikationsbehov.
strategisk kommunikation, digital kommunikation, sociala medier, corporate communications, investor relations, medierelationer, think outside the box, PR-byrå, PR-konsulter, IR, PR, budskap, budskapsplattformar, integrerad kommunkation
4084
post-template-default,single,single-post,postid-4084,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Transparens är ingen absolut sanning

Transparens är ingen absolut sanning

Det här med transparens är inte så enkelt som kan tro. Om man jobbar inom media eller kommunikation stöter man ganska ofta på begreppet, om man dessutom är aktiv inom ”Corporate Communications” stöter man på ordet ännu oftare.

Men vad är transparens och är det alltid värt att sträva efter?

Transparens är inget absolut tillstånd. Att ”sträva mot ökad transparens” är alltid en god idé, men det är inte detsamma som att var 100 procent öppen.

Ett börsnoterat företag kan ha en önskan om att vara så transparent som möjligt, men graden av öppenhet beror naturligtvis på faktorer som exempelvis vilket område man är verksamt inom och hur konkurrenssituationen ser ut. Ett fastighetsbolag med ett svenskt fastighetsbestånd kan vara mer öppet än ett bolag verksamt inom försvars- eller techindustrin, men alla kan sträva mot att vara så transparanta som möjligt.

Rent intuitivt kan man förstå detta, men ändå hamnar många i blåsväder på grund av påstådda brister i sin transparens.

Eftersom transparens inte är en absolut företeelse, något man sätter på eller stänger av, blir graden av transparens viktig i många sammanhang. Om man lovar att ”allt ska upp på bordet” eller ”att tvätta byken” har man satt ribban ganska högt, och får nog vara beredd på kritik om man inte lever upp till nästan fullständig transparens. Det gäller med andra ord att tänka efter före.

iceberg_tip-of-the-iceberg

Hur hög är toppen på isberget?

Transparens och förtroende är två sidor av samma mynt, därför är det viktigt att definiera hur öppen man kan och vill vara. Och helst sätta detta på pränt för alla att ta del av, detta är inte minst viktigt om och när det börjar blåsa.

För det är framförallt i relationen mellan media och företag som frågan om transparens kan hamna i fokus. Medvetet eller omedvetet tenderar media att läsa in den exakta formuleringen av begreppet transparens vilket oftast inte är den nivå även det mest transparenta företaget kan ligga på.

Det är svårt att vinna mot media om man hamnar i en definitionsdiskussion, om man inte kan hänvisa till offentliggjord dokumentation. Det finns ingen vedertagen gradering av transparens, och frågan är om det ens går att göra, men att exempelvis lägga till ett avsnitt i bolagets kommunikationspolicy om grad av transparens kan vara ett första steg mot ökad förståelse för bolagets situation. Om inte annat kan det underlätta i samtalet med media nästa gång de knackar på dörren. Och det kan det väl vara värt, eller?

 

/Mikael Zillén
Founding Partner, Senior Consultant & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect onTwitter%20button | LinkedIn button

 

 

 

Relaterade texter

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.