Vem blir nästa börs-vd att kasta in handduken?

Vem blir nästa börs-vd att kasta in handduken?

I dag skickade vi ut årets finansmarknadsenkät till runt 600 svenska finansproffs.

Finansmarknadsenkät 2015

Vi på Box Communications har sedan starten 2010 årligen ställt en rad frågor till gamla kollegor, kunder och konkurrenter i finansbranschen om börsbolagens kommunikation. Med utgångspunkt i vilka bolag finansmarknaden anser ha skapat respektive förstört värden med sin kommunikation har vi de tre senaste åren publicerat en lista där vi rangordnat börsbolagen från topp till botten.

De fyra bolag som hamnade längst ner på förra årets lista har alla bytt vd i år, så mot den bakgrunden kommer det att bli extra intressant att se hur årets lista kommer se ut (och säkert en och annan börs-vd som håller andan…).

I den digitaliserade värld vi lever i blir kommunikation en allt mer strategisk insatsvara för företag. Tidigare kunde man rikta sin kommunikation mot olika målgrupper, men nu tenderar all kommunikation att konvergera; alla kan ta del av i stort sett allt. Dessutom kan olika målgrupper kommunicera direkt med varandra och därigenom skapa ett brus som tidigare sällan förekom.

Många börsbolag har nog tidigare sett aktieägare och investerare som ett särintresse vars åsikter man lyssnat på, men inte alltid hörsammat. Även om man säkert fortfarande viftar bort en del specifika synpunkter, visar vår undersökning att man bör ta till sig informationen när hela investerarkollektivet säger sitt.

Vem tror du blir näste vd att kasta in handduken?

(Om du sitter i finansbranschen och ännu inte fått enkäten så skicka gärna din mailadress om du vill vädra dina åsikter om börsbolagens kommunikation)

/Mikael Zillén
Grundare & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect onTwitter%20button | LinkedIn button

 

 

 

No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */