Box Communications | Vinnarintervjuerna – börs-vd:ar på Twitter
En integrerad PR och kommunikationsbyrå baserad i Stockholm som hjälper kunder, allt från stora börsnoterade företag till startups och organisationer, med alla typer av kommunikationsbehov.
strategisk kommunikation, digital kommunikation, sociala medier, corporate communications, investor relations, medierelationer, think outside the box, PR-byrå, PR-konsulter, IR, PR, budskap, budskapsplattformar, integrerad kommunkation, Kina Desk, Kina PR, Kinesiska marknaden, China, China Desk, Chinese market
5467
post-template-default,single,single-post,postid-5467,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Vinnarintervjuerna – börs-vd:ar på Twitter

Vinnarintervjuerna – börs-vd:ar på Twitter

Precis som förra året avslutar vi vår kartläggning av hur svenska börs-vd:ar använder Twitter med korta segerintervjuer. Vi hoppar även i år över den klassiska sportfrågan, hur känns det?, och ställer istället fyra snabba frågor om digitalt ledarskap och Twitter. Till nästa år får vi försöka hålla segerintervjuerna på Twitter, men i år är vi glada att vi fick ihop alla tre intervjuerna. De sista svaren ramlade in för bara någon timme sedan. Topprankade i året kartläggning var:

Small Cap: Christian Kinch, Bactiguard

Mid Cap: Håkan Nyberg, Nordnet

Large Cap: Jörgen Lantto, Fingerprint Cards

 

 

Christian Kinch, Bactiguard:Christian Kinch

  1. I den digitala omställning som pågår hur viktigt är det att vd:ar visar ett digitalt ledarskap, för såväl den egna organisationen som för externa intressenter?

Det handlar ej om ”om” utan när vi måste ställa om till den digitala världen och då är det viktigt att leva som du lär. Twitter är ett bra verktyg att nå våra medarbetare och kunder i ett globalt perspektiv samt att ta en aktiv roll i den externa debatten. Som exempel kan nämnas att tack vara Twitter blev en donation från Bactiguard till jordbävningens offer i Ecuador möjlig genom en direkt kontakt med Röda Korsets Globala ledning (ICRCs Director General).

  1. Vilka fördelar ser du med ditt twittrande?

Snabbheten, accessen och tillgängligheten till och med såväl våra medarbetare, kunder, beslutsfattare och ägare.

  1. Nackdelar?

Ser egentligen inga nackdelar. Dock bör man vara beredd på vad exponeringen och tillgängligheten innebär…

  1. Skulle du rekommendera andra börs-vd:ar att ta klivet ut och kommunicera via sociala medier?

Ja – varje dag ett bolag väntar är en förlorad dag av erfarenhet.

 

————————————-

 

 

Håkan Nyberg, NordnetHåkan Nyberg

  1. I den digitala omställning som pågår hur viktigt är det att vd:ar visar ett digitalt ledarskap, för såväl den egna organisationen som för externa intressenter?

Digitalisering och de fenomen som kommer av den, bla sociala strukturer. ändrar våra liv och våra beteenden. Det gäller också mina kunder och mina medarbetare i Nordnet. Jag kan omöjligt vara trovärdig i min roll om jag inte är en del i förändringen.

  1. Vilka fördelar ser du med ditt twittrande?

Jag kan bidra i arbetet med att göra Nordnet till en än mer attraktiv arbetsgivare, skapa transparens mot kunder och marknaden,  och det skapar också stolthet hos människorna inom Nordnet.

3. Nackdelar?

Nja, det tar lite tid, men när jag funderar på vad jag ska göra i min roll så är det lått att komma fram till att jag ska lägga tid på det!

4. Skulle du rekommendera andra börs-vd:ar att ta klivet ut och kommunicera via sociala medier?

Om jag ska vara ärlig och lite provokativ så kan jag inte förstå hur man kan ansvara för någon verksamhet, B2C eller B2B utan att vara närvarande och aktiv i digitala medier, så svaret är tveklöst ja!

 

————————————-

 

Jörgen Lantto, Fingerprint CardsJörgen Lantto

Ett särskilt tack till Jörgen för att du tar dig tid en sån här dag och besvara våra frågor.

  1. I den digitala omställning som pågår hur viktigt är det att vd:ar visar ett digitalt ledarskap, för såväl den egna organisationen som för externa intressenter?

Både och definitivt, för oss på FPC som finns på många platser har vi lagt ner mycket tid på kommunikationslösningar mellan kontoren. Externt är t.ex Twitter ett bra komplement till de traditionella kanalerna för snabbare kommunikation.

2. Vilka fördelar ser du med ditt twittrande?

Enklare sätt att nå de intresserade med samma budskap till alla samtidigt.

3.       Nackdelar?

Allt du säger på twitter finns kvar i evigheten. Viktigt att tänka sig för innan man skickar ut en tweet.

4.       Skulle du rekommendera andra börs-vd:ar att ta klivet ut och kommunicera via sociala medier?

Viktigt att välja hur man vill förhålla sig till mediet, ska det bara vara business eller också mer privat. Aningen litet privat tycker jag kan vara kul, men jag är inte intresserad av att läsa att en börs-vd lämnar barnen på dagis eller motsvarande.

 

Här finns listorna över Small Cap, Mid Cap och Large Cap.

 

Frågor!

/Mikael Zillén, @mikaelzillen
Grundare & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect onTwitter%20button | LinkedIn button

Relaterade texter

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.