Box Communications | Vinstvarningar – hur blev det med det nya regelverket?
En integrerad PR och kommunikationsbyrå baserad i Stockholm som hjälper kunder, allt från stora börsnoterade företag till startups och organisationer, med alla typer av kommunikationsbehov.
strategisk kommunikation, digital kommunikation, sociala medier, corporate communications, investor relations, medierelationer, think outside the box, PR-byrå, PR-konsulter, IR, PR, budskap, budskapsplattformar, integrerad kommunkation
2065
post-template-default,single,single-post,postid-2065,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Vinstvarningar – hur blev det med det nya regelverket?

Vinstvarningar – hur blev det med det nya regelverket?

Man kan ganska lätt konstatera att börsens nya regelverk, som trädde i kraft den 1 juli där den sk vinstvarningsklausulen togs bort, inte renderade i en flod vinstvarningar. Kanske inte konstigt med tanke på att börsen inte gick ut med några nya riktlinjer för hur bolagen skulle agera i samband med rapporteringen för det andra kvartalet. Bolagen valde då att ”sitta still i båten”.

En annan förklaring skulle kunna vara att bolagens rapporter inte innehöll någon kurspåverkande information och att marknadens förväntningar var i det närmaste perfekta. Exakt så bra var det naturligtvis inte, utan vi såg aktiekurser röra såväl kraftigt uppåt som nedåt. M.a.o. rapporterna innehöll kurspåverkande information som kanske var av sådan natur att det borde varnats om i förtid.

redcard

Om börsen haft en diskussion med dessa bolag vet i dagsläget ingen annan än de i sådana fall berörda parterna. Förhoppningsvis kommer det att klargöras ytterligare under hösten. Exempelvis ska Annika Poutiainen, Nasdaq OMX delta i ett seminarium under Finforum 2013 och där diskutera ”Vinstvarning och aktuella regelfrågor för börsbolag” med Cecilia Hernqvist, jurist från Swedbank, och Lars Östlund som är chefredaktör på Nyhetsbyrån Direkt.

”The jury is still out” med andra ord och vi får fortsätta att invänta besked. Detta gör att vi säkert får anledning att återkomma till detta ämne vid fler tillfällen framöver.

/Mikael Zillén
Seniorkonsult & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect onTwitter%20button | LinkedIn button

Relaterade texter

No Comments

Post a Comment

*