Vinstvarningen, en (MAR)dröm

Vinstvarningen, en (MAR)dröm

Jag har skrivit om vinstvarningar vid många tillfällen tidigare och utifrån ett regelverksperspektiv har ingenting ändrats sedan senaste inlägget (som du kan läsa här). Samtidigt handlar mycket av tillämpningen av det nya regelverket om subjektiva bedömningar där praxis får stor inverkan, vilket gör det svårt att veta exakt hur man ska agera i olika sammanhang eftersom det ofta handlar om otrampad mark.

 

Förenklat kan man säga att MAR, eller marknadsmissbruksförordningen, handlar om att i första hand förhålla sig till vad som utgör insiderinformation och i andra hand när den informationen ska offentliggöras.  

 

I artikel 7 i MAR står följande om vad som är insiderinformation:

 

”Information av specifik natur som inte har offentliggjorts, som direkt eller indirekt rör en eller flera emittenter eller ett eller flera finansiella instrument och som, om den offentliggjordes, sannolikt skulle ha en väsentlig inverkan på priset på dessa finansiella instrument eller på priset på relaterade finansiella derivatinstrument.”

 

 

Glasklart, eller hur?  

 

 

”Sannolikt skulle ha en väsentlig inverkan på priset”  

 

För bolag som lämnat en prognos, vilket inte är så många, kanske det kan vara enklare att förutse sannolikheten för en väsentlig prisinverkan än om man inte lämnat prognos. Det finns också en risk att bara det faktum att man vinstvarnar, inte de exakta siffrorna, skapar en större inverkan på priset än om de redovisats vid det normala rapporteringstillfället. Men just det bör man naturligtvis inte ta hänsyn till.

 

 

Så hur ska man agera?

 

Oavsett det handlar om en potentiell vinstvarning eller annan information som kan utgöra insiderinformation, och därmed ska offentliggöras, så är det bra att ha någon form av internt styrdokument att förhålla sig till. Ett dokument framtaget när det inte finns några mörka moln på himlen.

 

Jag tycker att den kommunikationspolicy varje listat eller börsnoterat bolag bör ha ska innehålla riktlinjer över vad som ska utgöra insiderinformation. Det kan handla om till exempel storlek på ordervärden, storlek på kundförluster eller annan informations som är relevant för den enskilda verksamheten. Det kan ingå i det övergripande dokumentet eller utgöra en bilaga. Genom att sedan publicera denna policy på bolagets hemsida säkrar man att alla intressenter har tillgång till vad som gäller och gör det därmed enklare för företagets representanter att ha något att luta sig mot.

 

Eftersom ett bolags verkligheten ständigt förändras måste det ske en regelbunden översyn av den här typen av riktlinjer för att de ska vara till någon nytta.

 

Hur hanterar ni dessa frågor?

 

 

/Mikael Zillén, Grundare & Senior Rådgivare 
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

 

Inlägg direkt i mailen?

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.