19 Investor Relations-råd
Som ett led i utmaningen #blogg100 skrev vi två bloggserier, en med generella kommunikationsråd som finns summerad här och en serie med råd kring investerarrelationer. Utöver de 19 råd som ingick i bloggserien, och som finns summerade nedan, innehåller vår blogg långt över 200 inlägg, varav många handlar om finansiell kommunikation och IR. (Sannolikt Sveriges mest innehållsrika IR-blogg) Om det är svårt att hitta det du söker är du mer än välkommen att kontakta oss antingen via mail (info(@)boxcomm.se) eller ringa (08-21 41 00).
#1 – Förstå hur kapitalmarknaden fungerar
För att information ska landa rätt är det viktigt att förstå hur kapitalmarknaden fungerar.
#2 – Måste årsstämman vara så dötrist
Årsstämman behöver inte vara en trist tillställning, här kommer några tips.
#3 – Kommentera konkurrenterna
Att förstå och kunna diskutera konkurrenter, bransch och omvärld bygger investerarförtroende.
#4 – Analytikermassage, nej tack
Många bolag brukar sucka över analytikers och investerares många frågor. De är många gånger mer envisa än journalister.
#5 – Förinspela telefonkonferenser
Förinspelade telefonkonferensen ger ökat fokus på budskapen
#6 – Förenkla kvartalsrapporterna
En väl genomarbetad och strukturerad kvartalsrapport kan öka omvärldens intresse.
#7 – Glöm inte kreditanalytikerna
Allt fler bolag finansierar sig via obligationer, tänk därför på kreditanalytikerna
#8 – Er IR-webb är allt!
IR-webben är ert finansiella ansikte utåt.
#9 – Orka upprepa dig, orka upprepa dig…
Det tar tid att sätta ett budskap så upprepning behövs.
#10 – Ta kontroll över din roadshow
Träffar ni rätt investerare?
#11 – Redovisa CSR varje kvartal
Att rapportera CSR kvartalsvis är ett sätt att lyfta hållbarhetsfrågorna.
#12 – Guida eller inte guida det är frågan
Bör man guida marknaden eller inte.
#13 – Se över ert Investment Case
Ditt Investment Case är ofta det första (och kanske det sista) en investerare tar del av.
#14 – Aktiva investerarkontakter skapar värde
Ett aktivt IR-arbete skapar värde.
#15 – IR-planen, den årliga kompassen
För att uppnå era mål krävs en plan.
#16 – Finansmarknadens långa minne
Ditt finansiella varumärke påverkas av finansbranschens långa minne.
#17 – Hantera marknadens förväntningar
För att uppnå en rättvisande värdering kräv att man hanterar marknadens förväntningar.
#18 – Kapitalmarknadsdagen är en bra kanal
En väl genomförd kapitalmarknadsdag skapar förtroende
#19 – Mät IR-arbetet
Genom att mäta sitt IR-arbete kan man snabbare uppnå sina mål.
No Comments