Är Twitter fortfarande den bästa plattformen för den digitala vd:n?

Digital vd, twitter, kartläggning,influencer

Är Twitter fortfarande den bästa plattformen för den digitala vd:n?

 

Twitter har ju varit i blickfånget ganska mycket under den senaste tiden. Tyvärr är det inte för att vi på Box Communications ligger i startgroparna för att sätta i gång med årets kartläggning över svenska börs-vd:ar på Twitter utan för att kungen bland de twittrande börs-vd:arna, Elon Musk, har lagt bud på bolaget. Åsikterna om detta är bra eller dåligt för plattformen går isär, somliga menar att detta är räddningen för yttrandefriheten medan andra tror att polariseringen bara kommer att bli värre.

 

I år är det nionde året i rad som vi gör denna kartläggning och under dessa år har vi haft en ständigt pågående diskussion om Twitter verkligen är den bästa kanalen för börs-vd:ar kommunicera i. Och precis som alla tidigare år landar vi fortfarande i att Twitter är den bästa arenan att synas på.

 

 

Twitter har potential att bli en bättre plattform

Utöver att många börs-vd:ar kan känna en viss tveksamhet för att kommunicera i sociala medier beroende på lagar och regler så har Twitter, precis som alla andra sociala plattformar, sina problem. Polariseringen finns här liksom nättroll och spambotar.  Samtidigt är det, enligt min mening, precis som Elon Musk sa i samband med budet: ”Free speech is the bedrock of a functioning democracy, and Twitter is the digital town square where matters vital to the future of humanity are debated."

Som han påpekar så är Twitter en digital mötesplats för många av samhällets viktigaste aktörer; politiken, media, investerare och näringsliv bland annat. För en börs-vd kan alla dessa aktörer vara viktiga för bolagets framgång.

 

Man kan naturligtvis ha invändningar mot att världens rikaste man nu ska ta makten över denna plattform. Men å andra sidan var det ju inte allmän egendom han la bud på utan på ägarlistan återfinns bland annat aktörer som Morgan Stanley, Blackrock och en prins från yttrandefrihetens högborg Saudiarabien. Det återstår att se om Elon verkligen kan göra Twitter till den plattform den har potential att vara, men i mina ögon är han just nu den person som har störst möjlighet att klara av det.

 

Eller som han själv sa "I also want to make Twitter better than ever by enhancing the product with new features, making the algorithms open source to increase trust, defeating the spam bots, and authenticating all humans. Twitter has tremendous potential – I look forward to working with the company and the community of users to unlock it."

 

 

 

Varför vara en digital-vd?

De senaste åren har med all tydlighet visat att det digitala ledarskapet är viktigare än någonsin. Ett av huvudskälen till att vi gör denna kartläggning är vår övertygelse om att förr eller senare kommer detta att bli affärskritiskt. Även om vi inte är där än finns många datapunkter som visar att vi börjar närma oss. I takt med att allt fler vänjer sig med att kommunicera digitalt, oavsett det sker via ljud, bild, film eller text, så kommer trycket att öka på företag att inte bara vara digitala internt utan faktiskt inkorporera det i all kommunikation. Och för att få snabb intern acceptans och ett stort externt genomslag är det oerhört viktigt att ledningen visar vägen, och där fungerar Twitter som en mycket bra kanal.

 

 

 

Nu börjar rankingen 2022

Även om vi inte inlett kartläggningen ännu vet vi att det är fler börsbolag än vd:ar som finns representerade på Twitter, det borde vara tvärtom tycker vi. Många bolag startade konton för länge sedan, men har aldrig riktig fått kläm på hur man ska agera för att få ut något värde. Många är också de bolag som både minskat sitt engagemang eller helt slutat twittra. Det finns sannolikt goda skäl för det. Ett av de viktigaste är att i takt med att plattformen mognat så har företag och organisationer tappat sin dragningskraft, vilket har gjort det personliga tilltalet viktigare än någonsin.

 

 

Person är viktigare än organisation

Det blir allt svårare att nåt ut med sina budskap. Det beror dels på att bruset är större än någonsin, dels på det faktum att människor inte lyssnar till vad som helst längre. Detta var ju också en av anledningarna till att marknaden för influencers växte fram, man lyssnar helt enkelt mer på andra personer som man litar på än reklambudskap från företag. Problemet med de flesta influencers är att med framgång försvinner ofta autenciteten och trovärdigheten, vilket i en förlängning leder till att man bara blir en digital sandwich-man och en ”sell out”. För att återanknyta till Elon Musk så har han byggt sin numera gigantiska följarskara på drygt 92 miljoner genom att på gott och ont vara sig själv. Han är Teslas viktigaste influencer eftersom bolaget lägger inte en enda krona på marknadsföring.

 

 

Men man behöver inte vara som Elon Musk!

Oavsett vad man tycker om kanalen så har den spelat en viktig roll såväl i presidentval som att skapa en av världens största förmögenheter. Även om Elon Musk är ett extremt exempel kan han och andra visa på vikten av det personliga tilltalet. Elon har som nämnts ovan över 92 miljoner följare på Twitter medan Tesla ”enbart” har 15 miljoner. Även Apples Tim Cook har fler följare än bolaget. Detsamma gäller till exempel den tidigare vinnaren i storbolagskategorin, Ola Rollén, som har fler följare än Hexagon. Även bland mindre bolag ser vi ett liknande mönster där aktiva vd:ar erhåller ett större engagemang än bolaget.

 

 

5 minuter om dagen per arbetsvecka, innebär över 19 timmar över ett år.

Utöver regelverk kan nog oro för att det ska bli en belastning avskräcka en del. För sanningen är ju den att det krävs en viss regelbundenhet för att få genomslag på Twitter. Men som det står i rubriken kommer man långt genom att allokera lite tid varje arbetsdag. Vad ska man göra och skriva om? Det är naturligtvis helt beroende på företag och bransch, men det är viktigt att identifiera områden som man kan återkomma till med en viss regelbundenhet. Då är mycket vunnet.

 

 

Får vi se nya vinnare i år?

 

Svaret på den frågan är att i åtminstone i ett par kategorier kommer det att bli nya vinnare. BICO och Sivers Semiconductors har bytt listor och Precise Biometrics har bytt vd. Det som tog topplaceringarna förra året var;

 

Large Cap: Rikard Josefson, Avanza

Mid Cap: Erik Gatenholm, BICO

Small Cap: Stefan K Persson, Precise Biometrics AB

First North: Anders Storm, Sivers Semiconductors AB

Spotlight: Torbjörn Sjöström, Novus Group

NGM: Roberto García Martínez, Eurobattery Minerals

 

 

Har du någon favorit?

 

 

För mer information, kontakta:

 

/Mikael Zillén, vd & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

Prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*

%d bloggare gillar detta: