Box Communications om kommunikationen i Coronatider

Corona, kommunikation, Box Communcations

Box Communications om kommunikationen i Coronatider

Under en tid som denna upphör inte kommunikation att vara en viktig del av företagens verksamhet. Snarare tvärtom. Många av våra uppdragsgivare har kunder som nu kan komma att ställa frågor och vara undrandes över vad framtiden innebär. Här kan det vara viktigare än någonsin för varumärken att vara tydliga och ärliga i sin kommunikation.

 

Vi på Box fortsätter vår verksamhet som vanligt med möjlighet till rådgivning och möten – antingen på distans eller vanliga möten. Vi finns till för er som undrar över något eller som behöver hjälp med kommunikation – oavsett om det rör Corona eller något annat område.

 

 

Nedan har vi listat svar på några aktuella frågor gällande kommunikation och Corona:

 

 

Kommer ni att hålla igång verksamheten?

Ja, vi håller öppet och anpassar våra kommunikationsinsatser efter våra kunders behov precis som vanligt.

 

 

 

Hur förhåller ni er till Corona på byrån?

Vi bevakar noggrant utvecklingen och den information som Folkhälsomyndigheten ger och ser till att erbjuda möten och rådgivning digitalt i så stor utsträckning som möjligt då detta i de flesta fall fungerar minst lika bra. Men vi finns även tillgängliga för personliga möten om nöden kräver det. Just nu jobbar vi hemifrån så mycket som det är möjligt.

 

 

 

Hur och vad ska man kommunicera kring Corona?

Det är bra att tydligt kommunicera att ni följer utvecklingen och de rekommendationer som ges. Har ni vidtagit särskilda åtgärder är det även bra att kommunicera dessa i god tid innan kunder eller media själva börjar ställa frågor. Det är bra att äga sin egen kommunikation. Beroende på utvecklingen av coronaviruset bör ni kommunicera när något inträffar som påverkar eller rör er verksamhet, och som innebär att ni vidtar ytterligare åtgärder. Att som alltid vara tydlig, saklig och ärlig och att hänvisa till ansvariga myndigheter är viktigt. Det kan både bidra till ökad kunskap och ökat förtroende.

 

 

 

Kan det framstå som okänsligt att kommunicera om andra nyheter?

Viktiga saker som händer inom företaget ska självklart kommuniceras även om det inte rör Corona. Det kan dämpa oro och istället kännas betryggande att se att ert företag upprätthåller sin verksamhet och planerar framåt. Som alltid är det viktigt att det inte framstår som att man döljer något utan även är transparent med åtgärder tagna på grund av coronaviruset.

 

 

 

Som börsnoterat bolag, hur bör man kommunicera om Corona?

Det är viktigt att fortsätta att kommunicera med era olika intressenter/aktieägare även om ni än så länge inte kan överblicka eller se några konsekvenser i corona-epidemins kölvatten. I stort sett alla aktier på börsen har tappat rejält de senaste veckorna, vilket innebär att det i marknadens förväntansbild redan ligger att ni nu går sämre tider till mötes. Att vara transparenta och berätta vad som händer på ert bolag och era marknader kan hjälpa era aktieägare och intressenter som famlar i mörket. Detta kommer dessutom vara förtroendeskapande på lång sikt.

Läs även Mikael Zilléns debattartikel om att fler börsbolag borde ta bladet från munnen och kommunicera mer, inte minst i dessa tider. Du hittar den HÄR.

 

 

 

Finns det något man inte bör kommunicera?

Undvik att applicera egna känslor eller åsikter på er kommunikation. Fokusera på att kommunicera sakligt och begränsa respektive uttalande till det som rör er verksamhet i förhållande till coronaviruset. Uppmaningar och rekommendationer sköts av myndigheter och regering och är de instanser man bör hänvisa till.

 

Vill ni ha rådgivning och hjälp med er kommunikation är ni varmt välkomna att kontakta oss på 08-21 41 00 eller så hittar kontaktuppgifter till alla medarbetare HÄR.

Missa inga inlägg, prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */