Den digitala boomen, media och pressmeddelandet

Den digitala boomen, media och pressmeddelandet

Vi anordnade nyligen ett frukostseminarium på temat ”Är pressmeddelandet dött eller viktigare än någonsin?”. Hur man ska nå ut i den digitala miljö vi lever i är ett ämne som uppenbarligen intresserar många. Vi genomförde seminariet i samarbete med Sveriges Kommunikatörer som påstod att detta var deras mest välbesökta frukostseminariet någonsin.

Att förhålla sig till den digitala utvecklingen när vi pratar och tänker kommunikation är naturligt för oss på Box Communications då byrån grundades i en tid då denna utveckling tagit fart på riktigt. Kombinationen av ett stort intresse för ämnet och det faktum att kommunikation blir allt viktigare i den ”digitala eran” gör att vi kontinuerligt har örat mot marken för att fortsätta klättra på inlärningskurvan och också hålla koll på vad som händer för kunders räkning.

Nedanstående bild är från seminariet och kan ses som utgångspunkt för såväl diskussionen om pressmeddelandet är dött eller viktigare än någonsin som all kommunikation i dagsläget.

Informationsutveckling,_mediedöd

 

Bilden visar, mycket övergripande, en approximation av den digitala utvecklingen och dess påverkan på traditionella medier. Förändringen går så snabbt att det dessutom sannolikt är omöjligt att sätta relevanta variabler på framförallt Y-axeln, X-axeln visar på tidens gång.

Att mängden data och information ökar i samhället är väl oomtvistat, och de flesta har väl hört talas om ”Big Data”. Eric Schmidt, Googles nuvarande ordförande och tidigare vd, sade för ett par år sedan att samma datamängd som producerats från tidernas begynnelse fram till och med 2003 numera produceras varannan dag.

Mediedöden rapporteras det om nästan dagligen. Bara den senaste tiden har Expressen och MittMedia aviserat neddragningar och Göteborgspostens ägare Stampen Media Group dras med stora problem. Papperstidningen får det allt svårare när annonspengarna söker sig ut på nätet. I gapet mellan datamängd och gammelmedia händer det enormt mycket. På bilden symboliseras detta av Google, Apple och Facebook. Det är den här utvecklingen som aktualiserar frågan om hur man som företag eller organisation ska lyckas med sin externa kommunikation, där pressmeddelandet är ett av verktygen.

Pressmeddelandets död har förutspåtts många gånger, framförallt de senaste åren och då främst av sociala medieevangelister. Dessa har även fått ett visst understöd av bolag som Coca Cola, vars digitala chef som hävdat att man senast 2015 kommer att ”kill the press release” och ersätta det med ett ”newsroom”. Detta kanske fungerar för bolag av Coca Colas storlek och med otroligt starka varumärken. För alla andra kommer nog pressmeddelandet finnas kvar i verktygslådan ett tag till.

Det gäller dock att följa med i utvecklingen, välja rätt kanaler, anpassa budskapen och och leva efter devisen ”less is more”.

/Mikael Zillén
Founding Partner, Senior Consultant & Digital Strategist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect onTwitter%20button | LinkedIn button

 

No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */