Har medielistan spelat ut sin roll?
Att skapa och underhålla en medielista har alltid varit ett kraftfullt verktyg i arbetet att nå ut med sin kommunikation i media. Men frågan är om den är lika relevant i dagens digitaliserade medielandskap.
Ett enkelt verktyg?
Att sätta ihop en medielistas låter kanske som en enkel sak, men att skapa och underhålla en medielista är oerhört värdefullt när du har något du vill nå ut med. Rätt använd kan en bra medielista vara skillnad mellan publicitet eller inte.
Mediebranschen omstrukturering går fortsatt i ett rasande tempo när annonspengarna digitaliseras (och det känns som spelbolagen håller hela mediebranschen under armarna). Samtidigt är behovet av berättelser lika stor som någonsin, men kanalerna ändras hela tiden.
Ett förändrat arbetssätt
Många använder nog sina medielistor på ett slentrianmässigt sätt, det vill säga man skickar sina pressmeddelanden och gör sina övriga mediala utspel till de medier man känner sen tidigare. Bra så, men när omvärlden förändras måste man tänka lite nytt. Om man vill nå andra resultat än tidigare, går det inte att göra som man alltid gjort. Eller som Einstein lär ha sagt ”Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.”
Även om de flesta medier i det nya digitala medielandskapet snabbt hittar nyheter i konkurrerande mediers rapportering, kan man inte som företag räkna med detta. Viktigt att tänka på är att det är konkurrerande medier, det vill säga Aftonbladet och Expressen eller Dagens Industri och SvD Näringsliv som ”lånar” nyheter från varandra. Men om man normalt når ut med sina nyheter i nischade branschmedier lär de inte spridas utanför just detta område. Exempelvis, om man normalt sett inte riktar sig till medier som täcker hållbarhetsfrågor måste man anpassa sina budskap för att nå just dessa, för det är större sannolikhet att ens vanliga mediekontakter ändå skriver än tvärtom.
Ett strategiskt verktyg
Det gäller med andra ord att skapa medielistor som täcker in såväl ”gammelmedia” som alla de nya digitala kanalerna, samt tänka lite utanför boxen (som vår blogg för övrigt heter). En bra medielista ska utgå ifrån er verksamhet och era målgrupper. Alla vill nå ut i riksmedia, men de kanske inte är de mest optimala kanalerna för att träffa rätt målgrupp. Utöver rikstäckande medier såsom dagspress, tv, radio och nyhetsbyråer inkludera även lokalpress, branschtidningar, veckomagasin, bloggar, poddar och andra inflytelserika talespersoner i de nya digitala kanalerna.
Tänk också på att det är med journalister man skapar relationer snarare än med redaktioner. Och i den snabbföränderliga mediemarknaden flyttar journalister på sig regelbundet, därför måste en medielista uppdateras regelbundet för att vara relevant.
Så svaret är: NEJ
Medielistan har absolut inte spelat ut sin roll, den har snarare blivit mer strategisk. Rätt sammansatt och inkluderad som ett verktyg i det externa kommunikationsarbetet kan medielistan skapa helt nya vägar att nå ut. Hur har ni anpassat era medielistor till dagens mediala landskap?
/Mikael Zillén
Seniorkonsult & Digital Specialist
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
Connect: |
No Comments