Ändra den allmänna bilden av onyttiga juicer till hälsosamma egengjorda juicer

Uppdrag

Vi fick i uppdrag av Philips att på den nordiska marknaden vända opinionen och bidra till en attitydförändring där synen på juice skulle återgå till att det är hälsosamt. Utmaningen låg bland annat i att kommunicera detta budskap gentemot en marknad som överlag varit på väg nedåt samt att möta debatten om att juice är ohälsosamt. Målet var att vända opinionen och att driva försäljningen för både centrifugering och slow juicing.

 

Lösning

För att lösa uppdraget var vi tvungna att positionera hemmagjord juice som hälsosamt och näringsrikt och som ett enkelt steg till en hälsosam livsstil. Detta gjordes genom att lägga fokus på användningen av grönsaker i juice och att positionera Philips kitchen Appliances som experter inom området – juicer och hälsa.

 

Det vi gjorde var att:

 

  • Ta fram nyckelbudskap för den svenska, norska och danska marknaden
  • Ta fram pressmaterial för den svenska, norska och danska marknaden
  • Göra en kartläggning över KOL (key opinion leaders), bloggare, influencers, hälsoorganisationer och ledande personer inom träning och hälsa
  • Upprätta samarbete med viktiga nyckelpersoner som spred vårt budskap
  • Kontakta tv-kanaler med program inriktade på mat och hälsa
  • Skriva debattartikel

 

Resultat

Resultatet blev att ett flertal etablerade medier inom hälsa och livsstil på alla tre marknader både testade, arrangerade tävlingar och publicerade artiklar om både råsaftscentrifugen och slow juicern. Dessutom upprättades samarbeten med bloggare och influencers på alla tre marknader som genererade stor räckvidd och bidrog till att vända opinionen till den mer hälsosamma syn på juice som eftersträvades.

Exempel på tidningar som publicerade: Allt om mat, Hem ljuva Hem, Trädgård, Fitness & Hälsa, Livets goda, Sveriges vinmagasin, Le prestige samt Drömhem & Trädgård.

Exempel på bloggsamarbeten: Aftonbladet bloggar, LindaKW - aktiv vardag, Att leva sunt, Veckomagasinet, Spisat.se, femme.se och Granne med Selma.