På spaning efter det år som kommer – tankar om 2023

Strategisk kommunikation, Investor Relations, Medierelationer, Content marketing, möten & events, Film & foto

På spaning efter det år som kommer – tankar om 2023

När vi nu nyligen har lagt 2022 till handlingarna och 2023 precis har tagit sina första stapplande steg är det återigen dags för vår årliga spaning om vad vi ser framför oss under det kommande året. Som alltid uppdelat i våra sex olika affärsområden. I år blev det lite av en tjuvstart när vår nya sociala medier specialist Malin Tengberg redan den 11 januari delade med sig av sin spaning om sociala medier 2023.

 

Att spana in i framtiden är alltid vanskligt. Det enklaste brukade nog vara att göra som många analytiker gör, det vill säga extrapolera det som varit och sen anta att det sannolikt kommer att se ungefär likadant ut nästa år plus lite tillväxt. Men om det är någonting vi lärt oss de senaste tre åren är det väl att detta inte funkar så bra ibland. Det är också en fördel att vi brukar låta några veckor gå på det nya året innan vi sätter pennan på papperet. 2020 hann vi snappa upp att det då relativt okända coronaviruset hade börjat sprida sig och flagga för att det kunde vara en svart svan i antågande. Och förra året hann vi ta del av den brutala börsnedgången som inledde året och den eskalerande geopolitiska krisen i Ukraina. Men att det skulle utvecklas till ett fullskaligt krig var det få som vill tro.

 

Att börserna skulle svaja förra året var det däremot inte så svårt att ana. Efter en oavbruten högkonjunktur i kombination med obefintliga räntor fanns det många faktorer som talade för en tuff marknad. Som man brukar säga så växer inga träd till himlen. I år har världens börser inlett starkt, men tyvärr så finns det alldeles för många mörka moln på himmelen för att ropa faran över. Vem kommer vinnande ur striden mellan världens centralbanker och inflationen? Kommer världsekonomin att landa mjukt eller hårt? Risken är nog ganska stor att det blir värre igen, innan det bättre.

Utvecklingen för Rysslands anfallskrig mot Ukraina kommer naturligtvis spela en mycket stor roll. Just nu verkar det dock vara få som ser en lösning på horisonten, men vi kan bara hoppas att de har fel och att det på något mirakulöst sätt löser sig på bästa sätt för Ukraina.

 

Digitaliseringen har varit ett återkommande tema under väldigt många år och lär fortsätta att vara det även för en lång tid framöver. Om fokus de senaste åren har varit pandemins påverkan på utnyttjade av digitala verktyg så kommer nog 2023 att kännetecknas av ChatGPT och AI samt utvecklingen för sociala medier i allmänhet och Twitter i synnerhet.

 

Vad är då ChatGPT? ChatGPT är en AI-modell för textgenerering utvecklad av OpenAI. Den är tränad på en enorm mängd textdata från internet och är speciellt designad för att generera text som svar på frågor och samtal. Och vad kan man använda den till? ChatGPT kan användas till många olika saker, inklusive: chatbots, textgenerering, informationssökning och kreativ skrivning. Det finns många andra användningsområden för ChatGPT, och teknologin utvecklas ständigt för att möta nya behov och utmaningar. Allt förutom frågorna ovan är för övrigt skrivet av ChatGPT. AI har påverkat oss mycket redan och kommer att fortsätta göra så, ChatGPT är bara den senaste i raden. Och precis när jag la sista handen på denna text annonserade Google sin konkurrent till ChatGPT under namnet Bard. Utvecklingen går bara snabbare och snabbare.

 

Ovan nämnda händelser och företeelser är ju bara några få av de saker vi kommer att behöva navigera oss igenom under kommunikationsåret 2023. Nedan följer en liten spaning om några av de kommunikativa utmaningar och möjligheter som företag och organisationer kan tänkas möta under det nya året, samt några tips om vad att tänka på. Som vanligt utgår vi ifrån Box Communications affärsområden.

 

 

strategisk kommunikation, Almedalen, kris, Managementkommunikation, managementprofilering
STRATEGISK KOMMUNIKATION

 

Det bästa rådet inför och bortom 2023 är att våga gå sin egen väg. Alla bolag vill ju sticka ut avseende produkter och tjänster, men när det kommer till kommunikation tenderar en majoritet att vilja simma med den trygga strömmen. Men det finns mycket som talar för att det förhållningssättet snart kommer kosta mer än det smakar.

 

Vi har länge lyft fram autenticitet som en vinnande ingrediens i den externa kommunikationen, och det gäller fortsättningsvis även i år, men tyvärr går mycket av autenticiteten förlorad i samma ögonblick som kommunikationen ska finslipas och kalibreras. När allt blir likriktat blir de generiskt.

 

Hållbarhet är ett bra exempel på detta. För vad betyder det egentligen att någonting är hållbart när det inte verkar finnas några begränsningar för vad som kan vara hållbart längre? Då har det blivit så urvattnat att det inte betyder någonting längre. Nej, redan tidigare har vi lyft att hållbarhet är så överutnyttjat att det numera kvalar in på floskeltoppen. Så vilken tur att vi nu har ESG…

 

 

Men även där börjar fasaden att krackelera. Till exempel började det under 2022 dyka upp en hel del kritik mot den ESG-kommunikation som många bolag bedriver och begreppet green-washing hamnade återigen i blickfånget. En sådan datapunkt var när många började ifrågasätta SP500:s ESG-index efter det att Tesla åkt ur indexet medan ett bolag som Exxon Mobile fortfarande kunde stoltsera med en nionde placering. Den regulatoriska rapporteringen är vad den är, men i övrigt gäller det att hitta sin egen väg.

 

Den enorma digitaliseringstsunamin som pandemin innebar har nu successivt börjat återgå till ett nytt normalläge, men än så länge råder det delade meningar om hur framtidens kontor ska se ut. Att vara på kontor eller jobba hemma, eller någonting däremellan är den stora frågan. Digitala möten kan så klart vara otroligt effektiva men de tenderar att sakna de där kreativa momenteten som kan uppstå i fysiska möten. Och som faktiskt ofta ligger till grund för de bästa nya idéerna.

 

Oavsett vad man landar i kan ett nytt kommunikativt anslag behövas för att hålla ihop organisationen, såväl internt som externt. Då kan det vara läge att genomföra en budskapsworkshop för att stöta och blöta befintliga budskap och eventuellt ta fram nya.

 

 

 

Investor Relations, IR, börsnoteringar, finansiell PR, perceptionsstudier

 

INVESTOR RELATIONS

 

Kampen mellan tjuren och björnen kommer att fortsätta under året, även om det just nu ser ut som att tjuren leder på poäng. Men har man varit med ett tag och sett ett antal nedgångar så känns den positiva stämningen som aningens bräcklig. Räntevapnet har ännu inte riktigt fått den effekt i USA som Federal Reserve vill se och den stora frågan är väl om de för ovanlighetens skull ska lyckas med att få till en mjuklandning. Oavsett lär det bli turbulent under året.

 

Börsturbulens och högre räntor är ingen ideal miljö för börsnoteringar eller för bolag som behöver ta in pengar. Det finns nog en ganska stor risk att de bolag som nyligen genomfört emissioner som ej blivit fulltecknande tvingas till marknaden igen för att be om pengar. Vi kommer nog att se en eller annan rekonstruktion, och tyvärr konkurs, under året.

 

Många av de emissioner vi sett under hösten har varit av karaktären att ta aktieägarna som gisslan. För att blidka garanter och ”tvinga” in befintliga aktieägare i emissionerna sätts så låga kurser att många har svårt att stå utanför. För vissa bolag kan detta vara den enda möjligheten, men frågan är om inte många använder denna struktur av ren slentrian i stället för att skippa garanterna och sätta högre emissionskurser. Risken är naturligtvis att teckningsgraden blir lägre, men å andra sidan behöver bolagen inte trycka lika många nya aktier för att erhålla samma belopp. Här finns det nog utrymme för nya aktörer att ta för sig.

 

En mycket viktig aspekt när man går in i en emission är hur stort förtroende man har på marknaden. På en börs som redan är otroligt nyhetsdriven, i synnerhet vad gäller små och medelstora bolag, kommer det att bli en ännu större utmaning att bryta igenom bruset med sin equity story. Med kapital som både är dyrt och svårtillgängligt blir det ett ökat fokus på kassaflöden och stabila balansräkningar vilket för många bolag utan intjäning kommer att vägas mot den förväntade potentialen. Här kommer ”bootstrapping” att premieras.

 

På sidan ”Kommunikation i turbulenta tider” har vi samlat ett antal texter och en podd med värdefulla tips om vad man kan göra för att nå ut. Även om det mesta skrevs under förra året så gäller dessa tips naturligtvis fortfarande, och kommer sannolikt att vara ännu viktigare under 2023. Man måste komma ihåg att man som bolag konkurrerar med alla andra investeringsalternativ och det gäller att finnas på investerarnas radar när köpintresset är tillbaka.

 

Att kunna skapa eget material och paketera sin egen berättelse blir därmed ännu viktigare 2023. Vad är essensen i bolagets potential och hur kan detta beskrivas på ett begripligt och aptitligt sätt? Hemsidan och sociala kanaler erbjuder stora möjligheter till kommunikation. Allt från bloggar, intervjuer på film eller i text till större och längre filmer kan fungera – mixen är viktig. Här kan vi bistå med det mesta, inte minst genom att skapa förståelse för vad som är möjligt.

 

 

 

Digital Kommunikation, sociala medier, analys, datadriven, digitalt ledarskap
SOCIALA MEDIER & CONTENT MARKETING

 

(Denna spaning publicerade vi redan den 11 januari i inlägget ”Tre frågor till Malin Tengberg, vår nya sociala media specialist”).

 

Trenden visar tydligt att följarna är trötta på det perfekt putsade innehållet med retuscherade bilder och oändliga filter. Du vet, de bilder som vi aldrig kommer kunna leva upp till och som därför påverkar oss negativt. Följarna vill ha autentiskt och personligt innehåll!

 

Detta är något som även företag bör ta till sig; Vi vill lära känna dig som företag, vad ni står för och vilka era anställda är. Ta upp mobilen och börja fota och filma. Varför inte följa med bakom era kulisser hos utvalda anställda under en vecka? Bjud in till dialoger om vad ni bryr er om som ger följarna ett värde. Detta bygger ert varumärke på ett autentiskt sätt. Ni blir äkta. Ni kommer nära era följare, och ni kommer att växa. Enkelt, kostnadseffektivt och som garanterat kommer ge effekt.

 

Under året visade det sig att TikTok har gått om Google när det gäller att söka fram nya produkter och tjänster, vilket avslutar en 15-årig streak. Med sina häpnadsväckande 5,7 miljoner sökningar per minut är det dock bara tillräckligt för att glida in på en andra plats.

 

Jag tror absolut att TikTok kommer att fortsätta att växa under 2023. Därför är det extra viktigt att sökordsoptimera innehållet på era sociala medier, främst på TikTok och Instagram. Hitta era relevanta sökord och använd dem i era inlägg för att dyka upp i sökresultatet.

 

Om ni säljer produkter är UGC - User Generated Content något ni bör undersöka. Det är när man tar hjälp av mindre kreatörer med stark passion och intresse, som ger sin ärliga recension av er produkt. De mindre UGC-kreatörerna är oftast mer kostnadseffektivt att använda istället för en stor influencer. Tror denna typ av innehåll kommer att bli ännu mer populärt under kommande året. Allt fler har tröttnat på falska omdömen på företagens egna sidor och söker autencitet av omdömen och produkter i sina sociala medier. Ett exempel på att så är fallet har hashtagen #tiktokmademebuyit med sina 30 miljarder visningar.

 

Som vi alla vet befinner vi oss i tuffa ekonomiska tider. Jag vill skicka med er en sak med tanke på det; fortsätt lägga fokus på att posta i era sociala medier, om så bara genom organiskt innehåll. Det kommer att vända. Har man sett er i sitt flöde fram till dess är chansen stor att ni är top-of-mind när de har möjlighet att handla igen.

 

Sociala medier bygger ert varumärke och har blivit en allt viktigare plattform för företag att marknadsföra sig på. Jag tror att företag kommer investera mer i sin närvaro på sociala medier och avsätta högre budget för annonsering och innehållsskapande under 2023.

 

Som du kanske känner till så genomför vi på Box varje år en undersökning som kartlägger börs-vd:ars synlighet på Twitter. När man sållar agnarna från vetet så är de vd:ar som toppar listorna varje år också de som kommunicerar med en egen röst. Ett internationellt exempel som vi under flera år har lyft fram som en förebild är superentreprenören Elon Musk. Oavsett vad man tycker om honom så är han världens mest framgångsrike influencer – och som en konsekvens därav numera även en av världens rikaste personer. Han är sinnebilden av någon som är äkta och som går sin egen väg. Där har ni autenticitet på steroider.

 

Att publicera eget content som engagerar, skapar goodwill, stärker varumärket och bygger relationer med företagets målgrupper är helt enkelt en vinnare!

 

 

 

Content marketing, bloggar, nyhetsbrev, podcast, nyhetsbrev
FILM & FOTO

 

Det är bara att titta på TikTok, YouTube och Instagram för att inse att film, men även foto, är oerhört viktiga i den kommunikativa mixen. Och i dessa dagar finns det ju ingenting att skylla på om inte bildbanken är överfull. Alla smartphones av nyare modell har så pass bra kameror att man kan göra kortare filmen och ta bra bilder.

 

Även om man emellanåt kan behöva professionell hjälp för att ta porträttbilder eller spela in manusbundna filmer är det egenproducerade materialet viktigt för att kunna hålla en kontinuerlig content-strategi vid liv.

 

Dessutom är det, som vi nämnde ovan, viktigt med autenticitet och då gör det ingenting om filmerna man spelar inte är perfekta, det kan faktiskt vara precis tvärtom.

 

Genom att blanda film och foto, både egenproducerad och professionell, kan man beskriva olika delar av sin verksamhet. Man kan på ett bättre sätt använda sig av korta filmsekvenser för att beskriva olika delar av företaget, exempelvis skulle det kunna handla om en equity story beskriven i ett intervjuformat med spännande klipp från olika verksamhetsdelar.

 

Film kommer även i allt större utsträckning att användas för att lyfta fram fler personer i organisationen, och kan även lyfta fram verksamheten på ett helt nytt sätt. Detta kommer att bli en viktig del i att skapa närmare relationer med sina intressenter. Att göra en lite mer påkostad filmproduktion stärker inte bara det externa varumärket utan kan bygga den interna stoltheten och kulturen. Kring detta har vi tänkt till lite extra mycket – hör av er om ni vill veta mer!

 

 

 

 

Kundevent, produktlanseringar, Mässor, Konferenser, seminarium, Kick off
MÖTEN & EVENTS

 

Efter två år med pandemi började möten och events under 2022 sin resa mot normalisering. Många förväntade sig nog ändå att 2023 skulle bli året som det uppdämda mötesbehovet skulle återställas helt och fullt. Men kommer det att bli så?

 

Visst finns det ett enormt behov men samtidigt kommer det nu vägas mot ökade kostnader och risken för lågkonjunktur. När man håller hårt i plånboken gäller det att prioritera och göra rätt saker.

 

Så oavsett vilken typ av event eller möten man planerar att genomföra är förberedelser A och O. Vad är syftet med ert möte, event, mässa eller fest. Vad är det egentligen ni vill kommunicera? Ett evenemang eller möte kan se väldigt olika ut.

 

För att säkerställa att investeringen i ett event får en så hög ROI som möjligt kan en idé vara att ta hjälp av någon som kan lotsa er igenom hela processen. Genom att anlita en projektledare som ser till att allt från tema, koncept, deltagarhantering (inbjudningar, anmälningar, registrering), innehåll, app/webbproduktion, trycksaksproduktion, teknik till utförande och utvärdering flyter på och genomsyras av det ni vill kommunicera.

 

Vem bättre att kontakta än Camilla Törnquist som är ansvarig för vårt affärsområde Möten & Events. Camilla har svar på alla dina frågor och inte minst så har hon själv varit i gång och styrt upp events i närtid. Så sent som i november var hon producent för firandet av Indy 500 vinnaren Marcus Ericsson i hans hemstad Kumla. Med bland andra Anders Bagge på stora scenen.

 

 

 

Medierelationer, debattartiklar, pressmeddelanden, nyhetsinventering, medieträning
MEDIERELATIONER

 

Allt börjar fortfarande med en bra story eller nyhet.

 

Oavsett var man vill synas så krävs det i grunden en berättelse som är intressant. Och alla har en, eller flera, berättelser värda att förmedla, men det gäller att hitta dem. Eller som vi nyligen skrev ”Nyhetsinventera och segmentera era nyheter för bättre genomslag”.

 

Mediemarknaden fortsätter att utvecklas med den ökade digitaliseringen. Men samtidigt som nya aktörer med mindre resurser kan skapa räckvidd inom nischade områden och fortsätta ändra mediekartan är det fortfarande så att det är via de traditionella medierna, eller gammelmedia om man så vill, man når den breda publiken. Med som alltid gäller det att utvärdera var man hittar sina målgrupper, för även om det kan vara en fjäder i hatten att få sitta en morgonsoffa hos SVT eller TV4 så kanske ett nischat magasin är där de viktigaste intressenterna finns. Så medielistan är fortfarande ett viktigt verktyg!

 

Samtidigt är det också allt fler som slåss om utrymmet, så det räcker inte längre med att skicka ett sporadiskt pressmeddelande då och då. Kontinuitet blir med andra ord allt viktigare och eftersom det kan gå lång tid mellan stora nyhetshändelser, i synnerhet för mindre företag, så är det viktigt att regelbundet göra nyhetsinventeringar - på så vis säkerställs att man inte missar några kommunikationstillfällen. En liten investering som kan ge stor avkastning. Därutöver finns det naturligtvis möjlighet att initiera nyheter i form av exempelvis debattartiklar och undersökningar.

 

Att synas och höras i media är med andra ord fortsatt viktigt och ger inte minst relevant innehåll att sprida vidare i sina egna sociala och digitala kanaler. I en föränderlig medievärld är det viktigt att veta vad som intresserar vem och kunna bygga upp en nyhet utifrån de premisser som just den redaktionen vill ha – detta är också en av våra kärnkompetenser.

 

Även den bästa nyheten kan gå obemärkt förbi om man inte gjort hemläxan och förstår var, när och hur den ska presenteras.

 

 

SLUTORD

 

I en sådan här relativt kort spaning hinner vi av naturliga skäl inte gå på det djup man gärna skulle vilja. Men är det någonting de senaste åren har fört med sig så är det ju att man numera så enkelt kan ses i ett digitalt möte. Så om du känner att du gärna skulle vilja bolla något inom våra kärnområden så är det bara att höra av dig. Vi kan naturligtvis också ses live eller på telefon.

 

Tveka inte att höra av dig!

 

 

/Mikael Zillén, vd & Senior Rådgivare
+46 762 13 00 40 | mikael.zillen (@) boxcomm.se
ConnectTwitter%20button | LinkedIn button

 

Prenumerera!

* indicates required
No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */