Så skapar ni aktieägarvärde genom proaktiv kommunikation
Det finns otroligt många börsnoterade bolag i Sverige, vilket nyligen även uppmärksammades av Financial Times i artikeln ”How Sweden’s stock market became the envy of Europe”. På ett makroplan kan detta vara en fjäder i hatten för både Sverige och Nasdaq, men för det enskilda noterade bolaget innebär detta att konkurrensen för att nå ut till investerarna blir svårare för varje nytt bolag som noteras. Detta gäller särskilt för mindre bolag där småsparare huvudsakligen utgör aktieägarbasen.
Även om konkurrenssituationen kan få glaset att verka halvtomt, har den kommunikativa verktygslådan fyllts på med många nya digitala redskap som kan användas för att göra glaset åtminstone halvfullt. Precis som tidigare finns inga enkla lösningar; svaret ligger i att skapa en långsiktig kommunikationsstrategi för att uppnå ökad synlighet. Detta är viktigt, för syns man inte, så finns man inte. Och finns man inte är det svårt att skapa efterfrågan i bolagets aktie.
UTBUD OCH EFTERFRÅGAN
Precis som allt annat på en effektiv marknad så bestäms priset på en aktie av utbud och efterfrågan. När fler investerare vill köpa en aktie (hög efterfrågan) än sälja den (lågt utbud), tenderar priset att stiga. Omvänt, om fler vill sälja en aktie än köpa den, sjunker priset. Denna dynamik påverkas av en mängd faktorer; vissa som bolaget inte kan råda över alls men andra som man faktiskt äger makten helt och hållet över.
Eller som Warren Buffets förebild Benjamin Graham skrev i sin berömda bok (och som av många anses vara den bästa boken om aktieinvesteringar) “The intelligent Investor” från 1948 - "In the short run, the market is a voting machine, but in the long run, it is a weighing machine." Uttrycket är lika aktuellt idag som när den först skrevs och budskapet är tydligt; värderingen av ett bolag på lång sikt kommer att avgöras av hur bra bolagets verksamhet går, men på kort sikt kan en rad andra faktorer påverka kursutvecklingen. Men för att marknaden ska kunna göra den bedömningen krävs information. Bilden nedan illustrerar precis detta.
Investor Relations definieras ofta som ”en strategisk disciplin som verkar i gränslandet mellan finans, kommunikation, marknadsföring och regelverk, i syfte att skapa en dialog med bolagets intressenter och därigenom bidra till en rättvisande värdering.”
Att uppnå en ”rättvisande värdering” kan vara svårt även för stora bolag, men det är en betydligt större utmaning för mindre bolag som inte har den synlighet som krävs för att skapa en långsiktigt korrekt bild av verksamheten. Ökad och regelbunden synlighet över tid skapar en bättre balans mellan utbudet och efterfrågan i bolagens aktier.
Forskning visar att ökad synlighet leder till bättre värdering. Detta stöds av rapporten ”The Value of Visibility” som jag skrivit om i inlägget ”Aktiekurs och synlighet – hänger det ihop?”. För att nå ut krävs det att man använder alla tillgängliga medel för att säkerställa en tillräckligt hög och regelbunden nivå i sin externa kommunikation.
HUR SER DÅ VERKTYGSLÅDAN UT?
Även om Investor Relations är ett tvärdisciplinärt område avgörs utfallet av hur väl man lyckas med sin kommunikation, både i kvalitet och kvantitet. I den traditionella verktygslådan återfinns:
- Bolagets IR-webb
- Kvartalsrapporter
- Årsredovisningar
- Regulatoriska och icke-regulatoriska pressmeddelanden
- Investerarpresentationer
Det är svårt att bryta igenom bruset, oavsett om man vill nå investerare eller media. En årsredovisning, fyra kvartalsrapporter och kanske ett dussin pressmeddelanden per år är inte tillräckligt för att skapa ett långsiktigt intresse. Även om man i tillägg till detta skulle addera telefonkonferenser i samband med Q-rapporterna eller en kapitalmarknadsdag blir det svårt att hålla intresset vid liv.
Om man vill nå ut krävs det en genomtänkt berättelse som kan förmedlas regelbundet över tid. Men hur ska man göra det?
FORMULERA ETT TYDLIGT INVESTMENT CASE/EQUITY STORY
Gör det enkelt för investerare att förstå bolagets potential. Vad finns det för värdedrivare och vad gör att ni oförtröttligt arbetar varje dag? Skippa fikonspråket när ni tar fram en ”why invest”; ni vill nå så många som möjligt, inte bara branschfolk.
De bästa investment casen är de som man begriper och ser potentialen i på en gång. Ju mer man måste lägga ut texten desto svårare blir det.
TA MAKTEN ÖVER ER BERÄTTELSE
Om bolaget befinner sig i segmenten från mindre Mid Cap och nedåt är sannolikheten för analytikertäckning obefintlig, om man inte väljer att betala för det. Köpta analyser kan öka intresset något, men uppdateringar sker oftast i samband med rapporttillfällen eller nyhetssläpp. Det är mellan dessa händelser som den värsta ökenvandringen sker, och genom att äga sin berättelse kan man skapa ett nyhetsflöde för att hålla intresset uppe.
BLI ER EGEN PUBLICIST
Genom att producera eget innehåll (content marketing) som publiceras i egna kanaler (sociala medier/hemsida) kan ni skapa er egen berättelse. Detta ökar inte bara intresset för er aktie utan även för era produkter eller tjänster – en win-win helt enkelt!
Att alla intressenter, inklusive investerarna, finns på nätet behöver man inte påpeka längre. Att utnyttja kraften i en egen blogg, podcast eller via inlägg på Facebook, X (Twitter), LinkedIn, Instagram eller filmer på YouTube kan låta resurskrävande och kanske lite skrämmande, särskilt med tanke på regelverk som MAR. Men med rätt rutiner och struktur behöver det inte bli en stor börda.
Genom att vara där intressenterna finns kan man nå media och investerare men också medarbetare, kunder och andra viktiga aktörer som formar hur bolaget uppfattas externt.
MARKNADEN HAR ALLTID RÄTT, ELLER?
Att erbjuda djupare insikter, andra perspektiv och skapa er egen berättelse gynnar både intern och extern kommunikation. Att flytta sig från enbart reaktiv kommunikation till att vara mer proaktiv ökar sannolikheten att nå de intressenter som bolaget verkligen vill nå. Med sådan kommunikation skapas förutsättningar för en rättvisande värdering.
En viktig insikt kan vara att om marknaden prissätter aktien ”fel” ligger felet sannolikt i den egna kommunikationen.
Så ärligt talat, är er aktie rättvärderad?
No Comments