Think outside the Box #23 – Gör dina ”frågor-och-svar” ordentligt

Think outside the Box #23 – Gör dina ”frågor-och-svar” ordentligt

Man ser det gång på gång, företag och organisationer som hamnar i blåsväder och väljer att köra huvudet i sanden med förhoppningen om att saker och ting ska blåsa över. Ibland fungerar den strategin, och vissa rådgivare rekommenderar också detta, men som oftast är det en dålig väg att gå. En fråga utan svar leder ofta till såväl fler frågor som fler frågeställare.

Som med så mycket annat är det genom goda förberedelser man bäst hanterar detta. Ett fullödigt och välstrukturerat ”frågor-och-svar”-dokument är en bra början.

Syftet med ett ”frågor-och-svar”-dokument är att i förväg förbereda dig och din organisation också för de besvärliga frågorna. Det är inte ett marknadsföringsdokument som ska få er att framstå i bra dager och där man väljer vilka frågor som ska vara med.  Det är ett dokument där framförallt de tuffa, utmanande frågorna ställs. Bäst effekt får du om du också sprider delar av dina ”frågor-och-svar”-dokument internt liksom externt. Internt blir det fler som är bekanta med hur du formulerar er story och med öppenhet också kring besvärliga frågor så visar du på riktigt att det är högt i tak.

Här har vi samlat 33 kommunikationsråd.

 boxes

 

No Comments

Post a Comment

*

/* ]]> */