Ut med det gamla och in med det nya
Arbetet med kommunikation är på samma gång väldigt traditionsbundet och extremt innovativ. Trots att information numera sprids i de digitala kanalerna på millisekunder, eller till och med ännu snabbare, har utvecklingen inom vissa områden stått och stampat. På ett förenklat sätt kan man väl säga att innovationsförmågan hämtar kraft i behovet att vara nära sin målgrupp. Det är med andra ord inte konstigt att producenter av konsumentprodukter eller politiker ligger i framkant.
Men nu när snart alla målgrupper är digitala, och allt som sägs eller görs blixtsnabbt hamnar i samma kanaler, börjar det bli hög tid att om inte kasta ut det gamla i alla fall ta in det nya.
Börja med innovationsarbetet inom företagskommunikationen
Inom Corporate Communications handlar mycket av arbetet om att bygga förtroende, såväl internt som externt. Här regerar ofta gamla traditioner, och visst är det väl så att det finns en del lagar och regler att förhålla sig till särskilt om man är ett publikt bolag. Och det kanske kan göra det lite mer ”läskigt”, men det innebär inte att man behöver avstå ifrån att utnyttja dessa ”nya” möjligheter i sin kommunikation.
Nå ut med de rätta budskapen
Utöver att man kommunicerar i de kanaler där målgrupperna faktiskt går att nå så finns det en annan mycket stor fördel med de digitala kanalerna; man får möjlighet att äga kommunikationsprocessen från ax till limpa. Det finns en rädsla för digital kommunikation bland många bolagsledningar och det är kopplat till att man inte förstår och är rädd för de virala konsekvenser som kan uppstå. Jag skulle vilja hävda att det borde vara precis tvärtom. Genom att äga sin berättelse och driva ett proaktivt kommunikationsarbete är det lättare att rätta eventuella felaktigheter än om det är någon annan som äger berättelsen. För man kan bli föremål för en twitterstorm även om man inte har ett twitterkonto.
Och visst kan man försöka flyga under radarn, men i dessa tider är det ens önskvärt?
Jobba mer med ljud och rörlig bild
När man tänker på kortare filmer eller podcasts är det lätt att få för sig att det krävs hundratusentals tittare eller lyssnare för att kommunikationen ska bli framgångsrik, men så är det naturligtvis inte. De flesta företag vet ganska väl vilka deras viktigaste intressenter är. Det är för dessa grupper man ska skapa sitt innehåll. Om man till exempel vänder sig till befintlig personal eller för att locka till sig nya talanger krävs kanske en viss typ av tonalitet som skiljer sig från hur man kommunicerar med andra målgrupper, men sannolikt kan man hitta en balans som passar flera. Om man exempelvis skapar en programserie för att berätta om olika delar av sin verksamhet, oavsett det handlar om en podd eller rörligt material, kan man styra tonaliteten från avsnitt till avsnitt baserat på vilken huvudmålgrupp avsnittet vänder sig till. Allt sitter i förarbetet.
Är ni redo?
Så om ni är redo att prata om hur det nya kan lyfta er kommunikation så kan vi lotsa er genom hela processen; från budskap, manus, inspelning, klippning till en färdig produkt. Sen kan vi naturligtvis också hjälpa er nå ut i det digitala kanalerna om det skulle behövas.
Som man normalt inte brukar säga ”Do call us, we might not have your number”.
No Comments