Var finns det digitala ledarskapet i Sverige?
I USA kanske?
I år är det femte året i rad som vi kommer att kartlägga hur det digitala ledarskapet ser ut bland börsnoterade bolag. Vår proxy har under alla dessa år har varit i vilken omfattning börs-vd:ar använder sig av Twitter, så kommer det att vara även i år.
Att enbart använda sig av Twitter som underlag kan tyckas vara ett trubbigt och oprecist verktyg, men vi tycker att de som tagit till sig detta media där man snabbt når ut och kommer i kontakt med många intressenter visar på en digital mognad och nyfikenhet som krävs för ett digitalt ledarskap.
När förändringstakten stegras nästan varje dag och det som gällde igår inte kommer att fungera imorgon måste man våga att tänka nytt. ”Så här har vi alltid gjort här” eller ”Vi behöver inte Twitter och sociala medier, har vi klarat oss tills idag kommer vi nog att överleva i 100 år till”, är inte längre gångbara ursäkter. Sociala medier är bara en liten del av digitaliseringen, men kan skicka viktiga signaler till omvärlden och den egna organisationen.
Förra året använde vi oss av en undersökning från Harvard Business Review för att underbygga vår tes. Den visade att 6 av de 10 högst rankade vd:arna avseende digital transformation var twittrare. I år tittar vi på ledarskapet för de så kallade FAANG-bolagen.
FAANG-bolagen
De flesta känner säkert till FAANG-bolagen, det vill säga Facebook, Amazon, Apple, Netflix och Alphabet (Google). Det är ju inte vilka bolag som helst, till exempel så utgör värdet på dessa giganter närmare 30 procent av Nasdaqs kompositindex. Även om NYSE den senaste tiden har tagit en del av de nya bolagen efter Facebooks misslyckade notering, som exempelvis nu senaste Spotify, är ändå Nasdaq synonymt med de nya digitala bolagen.
Man kan väl tveklöst säga att i många stycken har dessa fem bolag varit exceptionella surfare på digitaliseringsvågen, de finns nog de som hävdar att de kanske till och med varit lite för bra. Hur ser det då ut för dessa digitala jättar, hinner deras ledare kommunicera någonting via sociala kanaler?
Facebook – Mark Zuckerberg (@finkd), Mark har ett twitterkonto men är av naturliga skäl inte aktiv då han kommunicerar från sin egen plattform. Där är han dock en regelbunden kommunikatör.
Amazon – Jeff Bezos (@JeffBezos), när man har 560 000 anställda och kunder som förväntar sig exceptionell service är det viktigt att bygga en organisation som ständigt är på fötterna. Om detta kan man läsa i Bezos senaste vd-ord, och man kan anta att han använder Twitter för att det är ett mycket bra sätt att nå såväl interna som externa intressenter.
Apple – Tim Cook (@tim_cook), med närmare 11 miljoner följare på Twitter, som vilken rockstjärna som helst, får Tim Cooks twittrande ett stort genomslag och blir en viktig del i Apples externa kommunikation. Att kunna visa upp en lite mer humanistisk sida när man är kapitalismens flaggskepp nummer ett hjälper säkert Apples varumärke.
Netflix- Reed Hastings (@reedhastings), var tidigt ute och twittrade om information som ansågs vara kurspåverkande och som delvis låg till grund för acceptansen i USA att sociala medier anses ge tillräcklig spridning enligt regelverket ”Fair Disclosure”.
Google (Alphabet) – Sundar Pichai (@sundarpichai), Sundar har närmare 2 miljoner följare på Twitter och är den mest aktive twittraren av FAANG-bolagens vd:ar. Men han skulle nog hellre kommunicera via Google+…
Kan man dra några slutsatser av detta?
Att dessa extremt upptagna och framgångsrika vd:ar finner tid att twittra eller facebooka lite då och då visar på åtminstone på två saker:
- Uppenbarligen ser de en kommunikativ poäng i att vara delaktig i dessa kanaler
- Om dessa fem ”hinner med”, så finns det ingen ursäkt för svenska vd:ar att stå utanför.
Två till
Det är klart att man säkert kan hitta mängder av framgångsrika vd:ar som inte finns i de sociala kanalerna, men de är enligt min mening ”undantagen som bekräftar regeln”.
För att exemplifiera ytterligare kan man nämna två vd:ar till som är aktiva twittrare; Elon Musk (@elonmusk) och Daniel Ek (@eldsjal). Elon, vd för Tesla och SpaceX, är just nu entreprenörernas superentreprenör och lite av Steve Jobs arvtagare. Han har 22 miljoner följare på twitter och är, precis som Jobs, mycket bra på att bygga såväl sitt egna som bolagens varumärken. Vilket säkert är en medveten strategi och välbehövlig eftersom hans bolag är kapitalkrävande och kommer kräva nya pengar så småningom.
Att Daniel Ek är en digital vd är kanske inte så konstigt eftersom Spotify verkligen är ett bolag vars affärsmodell bygger på att världen digitaliseras. Med Apple flåsande i nacken krävs en ledare som kan kommunicera både internt och externt för att behålla ledartröjan.
Hur många twittrande börs-vd:ar finns det i Sverige?
Vår kartläggning är i gång och kommer att presenteras inom kort. Förra året var det cirka 10 procent av börsens vd:ar som hade ett twitterkonto och det är sannolikt att den siffran inte har förändrats nämnvärt.
Eftersom vi varje år rankar vd:arna i kategorierna large-, mid och small cap är den stora frågan hur vi ska göra med Daniel Ek. Ska han få vara med eller inte och kommer det i såna fall visa sig att det digitala ledarskapet finns noterat i USA?
Vad tycker du, ska Daniel Ek få vara med eller inte?
No Comments